FAQ
-
Vad gäller om jag vill starta egen radiostation?
SAMI samarbetar med Ifpi Sverige när det gäller såväl användaravtal som insamling av ersättningar till utövare och producenter. När det gäller licens för att använda inspelad musik via en egen radiostation eller på din hemsida, så ber vi dig att vända dig till Ifpi som administrerar detta genom avtal med SAMI.
-
Får man ersättning för livemusik?
SAMI samlar inte in ersättning för livemusik. Det gör Stim, så kontakta dem så hjälper de dig.
Om du är arrangör och har för avsikt att spela inspelad musik mellan liveakterna eller kanske i foajé, restaurang eller liknande, ska du teckna avtal för detta med oss. Kontakta Försäljning & Marknadskommunikation så hjälper de dig.
Försäljning & Marknadskommunikation: 08-453 34 80, marknad@sami.se
-
Vad händer om jag inte redovisar?
Din musikredovisning behövs för att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i musikavgift. Uppgifterna ligger till grund för din faktura och behövs för att din musikavgift ska bli rätt.
Den som struntar i att skicka in sin redovisning eller skickar in den efter sista svarsdagen får istället en schablonberäknad faktura som baseras på uppskattade uppgifter. Dessutom tillkommer en administrativ avgift om 500 kr (exklusive moms).
Vi behöver din redovisning även om ni inte har använt musik under perioden. Meddela på blanketten att du inte har använt musik.
-
Hur anmäler jag en låt som spelats in utomlands?
Om du har medverkat på en inspelning utomlands måste du själv se till att vi får underlag som bekräftar detta för att kunna samla in din ersättning. För att vi enkelt ska kunna hitta dina pengar, behöver vi så mycket information som möjligt om inspelningen. Fyll i vårt formulär för utlandsinspelning, ta en kopia av omslaget där det framgår vilka som medverkar, och skicka alltihop till medlem@sami.se
-
Vad är en ISRC-kod?
ISRC är en förkortning och står för International Standard Recording Code. En ISRC-kod är en unik kod som alla inspelningar ska förses med, ungefär som ett personnummer. I Sverige är det Ifpi som hanterar dessa koder.
Koden möjliggör identifieringen av låtar och en låt behåller alltid samma kod även om den återanvänds på till exempel en samlingsplatta. Spelas låten in på nytt räknas detta som en ny inspelning och får ett nytt ISRC-nummer.
ISRC-koden följer en internationell standard som består av tolv bokstäver och siffror i kombination. Koden består av tolv alfanumeriska tecken som identifierar:
⋅ Ursprungsland för rättighetshavare
⋅ Bolagskod
⋅ Inspelningsår
⋅ Inspelningsnummer och spåridentitet -
Hur meddelar jag förändringar i musikavtalet?
Om du vill meddela adressändring eller förändrad musikanvändning, överlåtelse av verksamhet eller om du vill säga upp avtalet mejlar du till oss på kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Förändringar gäller från ankomstdatum eller den dag du kontaktar oss. Ange gärna ditt organisationsnummer eller kundnummer när du hör av dig till oss.
-
Hur tecknar jag ett musikavtal?
Musikavtalet tecknar du enkelt online, börja med att välja vilken slags verksamhet du har och var du vill spela musik så får du en prisuppgift. När du är klar kan du fylla i dina företagsuppgifter och signera, sen kan du bjuda dina kunder och medarbetare på all världens musik!
-
Kan jag teckna ett musikavtal för en kortare period?
Ja, du ska bara betala när du spelar musik. Om du bara erbjuder musik under en begränsad tidsperiod kan du teckna musikavtal med SAMI för bara den delen av året. Du kanske till exempel vill spela julmusik. Då kan du teckna ett avtal som bara gäller för december. När du tecknar ditt musikavtal online kan du ange vilken period det gäller under ”Övrig information”, exempelvis 1-31 december. Läs mer om SAMI:s musikavtal →
-
Hur mycket pengar får jag när min låt spelas på radio?
Din ersättning beräknas utifrån flera faktorer som rollkoder, antal spelade minuter och den totala summan pengar SAMI samlat in under året. Vi kan alltså inte säga i förväg hur mycket pengar du kommer att få för din låt, eftersom det beror på hur mycket din låt har spelats och hur mycket pengar SAMI samlar in. Läs mer om rollkoder och fördelning
-
Har jag rösträtt på föreningsstämman?
Alla som har medverkat på en inspelning kan ansluta sig till SAMI, men vill du kunna rösta på SAMI:s föreningsstämma behöver du du vara medlem med rösträtt. För att kunna bli medlem rösträtt krävs att du är ansluten till SAMI och har fått ersättning vid två utbetalningstillfällen. Du ska också själv stå som innehavare av rättigheterna, alltså inte ha fört över dem till ditt bolag.
Ansök om medlemskap med rösträtt genom att skicka in en skriftlig ansökan med post till SAMI, den ska vara undertecknad och bevittnad.
Beslut om medlemskap tas av styrelsen på nästkommande styrelsemöte. -
Vem betalar momsen på mina ersättningar?
Du som är artist eller musiker kan vara skyldig att betala moms på dina upphovsrättsliga ersättningar. Om din omsättning är momspliktig är det du som ersättningsmottagare som ska redovisa och betala moms till Skatteverket på din ersättning från SAMI. Du måste då registrera dig hos Skatteverket, så att du får ett så kallat momsregistreringsnummer.
Om du vill att SAMI ska lägga till moms på dina fakturor behöver du skicka en kopia av ditt registerutdrag till oss. Då kan vi debitera moms på din ersättning, men det är fortfarande du som ersättningsmottagare som ansvarar för att momsen redovisas och betalas in till Skatteverket på rätt sätt.
-
Vad är en självfaktura?
När du får ersättning från SAMI använder vi oss av så kallad självfakturering. Det innebär att vi både ställer ut din faktura och betalar ut fakturabeloppet till dig. Du som artist/musiker behöver därför inte skicka en faktura till oss för att få din ersättning.
Trots att det är SAMI som ställer ut fakturan är det du som ansvarar för att faktureringen är korrekt. Om du har fått en självfaktura som du anser är felaktig kontakta SAMI:s ekonomiavdelning, ekonomi@sami.se, snarast för att ändra faktura. Din självfaktura kan du skriva ut på Mina Sidor.
-
Hur för jag över min ersättning till mitt företag?
Om du vill att din SAMI-ersättning ska betalas ut till ditt eget företag så kan Medlemsservice hjälpa dig med detta. Fyll i en blankett för överlåtelse till eget företag och skicka till medlemsservice@sami.se. Bifoga en kopia av din F-skattsedel eller ditt registerutdrag (f d momsregistreringsbevis).
-
Kan jag spela Spotify om jag har musikavtal?
Ja, har du musikavtal med oss kan du spela från vilken musikkälla du vill. Men du behöver ha rätt Spotifytjänst, den vanliga Spotifytjänsten Premium är enligt användaravtalet bara tillåten att användas för privat bruk. För att kunna streama musik från Spotify behöver du ett abonnemang för kommersiellt bruk. Du kan läsa mer på Soundtrack Your Brand
-
Hur säger jag upp mitt musikavtal?
Mejla kund@sami.se eller ring 08-453 34 10 för att säga upp ditt musikavtal. Uppsägningstiden är en månad och börjar gälla från den första dagen i månaden efter att uppsägningen har inkommit, om ingenting annat är avtalat. Ha gärna ditt kundnummer eller organisationsnummer till hands när du hör av dig, så går hjälpen smidigare.
Vi vill gärna veta varför du säger upp avtalet, om du till exempel ska stänga ner din verksamhet, har sålt den eller om du bara har stängt av musiken. Om det gäller ett ägarbyte vill vi också gärna veta vem som tar över verksamheten.
-
Hur vet ni vilken musik som spelats ute i butiker och på andra ställen?
För att veta vad som spelas gör vi regelbundet undersökningar om vilka musikkällor som används i butiker och liknande verksamheter. Det ger oss en tydlig riktning för var vi kan hämta kunskap om vilka låtar som spelats. Vi får också löpande rapporter från radio- och tv-stationerna om vilken musik som spelas där. Och i vissa fall kan vi även komplettera med försäljnings- och användarstatistik från Ifpi Sverige och svenska bibliotek.
Vi kan alltså inte alltid att säga exakt vilken musik som spelats offentligt. Och även om alla som använder musik i sin verksamhet skulle rapportera varenda låt till oss, skulle det bli enorma mängder data att hantera och mycket mer arbete för både dig och oss. Därför har vi i stället ett kvalificerat sätt att beräkna vad som spelas för att hålla vår insamling hanterbar och kostnadseffektiv.
-
Vad menas med offentligt framförande?
Alla framföranden som inte sker inför helt slutna kretsar är offentliga. När musik spelas bland vänner och bekanta i ett slutet privat umgänge är framförandet inte offentligt. Så när man spelar musik i till exempel restauranger, butiker, hotell, på gym eller arbetsplatser så är det offentligt framförande.
-
Vart går pengarna?
SAMI är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Pengarna som du betalar för att spela musik i din verksamhet går till de artister och musiker som har medverkat på låtarna, och en liten del till vår administration. För många artister och musiker är den upphovsrättsliga ersättningen en mycket viktig del av inkomsten som gör det möjligt för dem att leva på sitt arbete.
När utländsk musik spelas i Sverige skickar vi pengarna vidare till de medverkande via våra systersällskap utomlands. På samma sätt skickas ersättningen till oss när svensk musik spelats utomlands, och vi betalar ut pengarna till våra artister och musiker.
SAMI samarbetar med Ifpi Sverige som företräder musikbolagen. Det innebär att alla pengar som vi samlar in för offentligt framförande delas lika mellan oss. På samma sätt får SAMI hälften av de pengar som Ifpi samlar in från radio och tv.
-
Jag betalar redan till Stim
Eftersom SAMI och Stim företräder olika rättighetshavare måste du betala upphovsrättslig ersättning till båda organisationerna när du spelar musik i din verksamhet. SAMI företräder artisterna och musikerna som framför musiken. Stim företräder upphovspersonerna som skriver texten och musiken.
Även om SAMI och Stim vore en gemensam organisation skulle kostnaden bli densamma, eftersom det är två olika grupper som båda har rätt till ersättning var för sig.
-
Vem ska betala?
Alla som spelar musik offentligt ska betala musikavgift till SAMI. Det gäller oavsett om du spelar via tv, radio, dator, skivspelare eller annan musikutrustning. Det är den som driver ett företag/ansvarar för en verksamhet som ansvarar för att betala musikavgiften.
-
Vad är en rollkod?
De som medverkar på en inspelning har oftast olika funktion eller roll, som till exempel musiker, dirigent, soloartist. Varje sådan roll har en egen kod som anges på SAMI-listan. Beroende på vilken roll man haft på inspelningen får man sedan en viss poäng som är med och avgör vilken ersättning som slutligen ska betalas ut.
På SAMI-listan fylls varje medverkandes rollkod i för varje låt. En person kan bara ha en rollkod per låt. Läs mer om rollkoder här.
-
Vad är det för skillnad på SAMI och Stim?
SAMI och Stim företräder olika rättighetshavare. När du spelar musik i din verksamhet måste du betala upphovsrättslig ersättning till båda organisationerna.
⋅ SAMI företräder artister och musiker – alltså de som spelar och sjunger på en låt.
⋅ Stim företräder musikskaparna som har skrivit text och musik till en låt. -
Jag spelar bara Spotify och betalar för det. Måste jag ändå betala till SAMI?
Kort sagt: ja. Om du använder Spotify i din verksamhet ska du även teckna ett musikavtal med oss och betala för det offentliga framförandet. Det ingår inte i ditt avtal med Spotify. Har du ett privat abonnemang hos Spotify ingår det inte heller att använda detta i din verksamhet, utan du behöver du ett företagsavtal. Du kan läsa mer på Soundtrack Your Brand
-
Varför måste jag betala?
Inspelad musik är skyddad enligt upphovsrättslagen och den som spelar musik, radio eller tv offentligt måste betala för det. Det gäller alla verksamheter – från butiker, restauranger, gym och frisersalonger till nattklubbar, parkeringsgarage och djurparker. Läs mer om vad lagen säger här →