Meny

Sök på sami.se

FAQ

  • Har den spanska lagstiftningen fallit väl ut?

    Ja. Den spanska lagstiftningen har inneburit väsentligt mer intäkter till utövarna, och visar att det går att införa en oavvislig ersättningsrätt som stärker upphovsrättsinnehavarna.

    I debatten som föregick antagandet av Upphovsrättsdirektivet förekom det en rad felaktigheter om den spanska upphovsrättslagstiftningen. Det var framförallt politiker som missförstod och ammanblandade det som handlar om en oavvislig rätt till ersättning med det som ligger i Art. 15 i Upphovsrättsdirektivet, och som felaktigt kallats ”länkskatt”. Eftersom artikel 15 var mycket kontroversiell inför antagandet av direktivet, användes Spanien som ett ”avskräckande exempel”.

  • Finns det risk för att vi får spretiga ersättningsmodeller i Europa?

    Sverige ligger på många sätt före när det gäller användande av digitala tjänster. Det gör att svenska artister och musiker riskerar att ta de stora smällarna, tidigare, när ersättningsmodellerna förändras snabbt. Sverige behöver därför vara berett att gå före för att visa att ny teknik också behöver följas av ett rimligt skydd och rimliga ersättningar för utövare.

    En viss risk finns naturligtvis för att lagstiftningarna och ersättningsmodellerna skiljer sig åt, men för Sveriges del borde det vara prioriterat att få till en så rättvis och bra lagstiftningen som möjligt. Sverige måste vara i framkant såväl när det gäller trender och teknik som när det gäller att säkerställa rimliga ersättningsmodeller och rättigheter i den digitala eran.

    Redan idag ser ersättningssystemen lite olika ut mellan länderna. De kollektiva förvaltningsorganisationerna har kunnat lösa det genom bilaterala avtal. Motsvarande system kan införas för den här ersättningsprincipen.

  • Innebär oavvislig ersättningsrätt att man får dubbel ersättning?

    Nej. De flesta utövare får idag ingen ersättning alls för den faktiska användningen över tid, och för några är den mycket liten i förhållande till hur mycket inspelningen används. Det innebär också att utövarnas andel av de totala intäkterna på plattformarna är försvinnande liten.

    Den ersättningen som är tänkt att införas handlar inte om ”dubbel ersättning”, utan om att en särskild ny rätt till upphovsrättslig ersättning införs för att garantera skälighet i ersättningarna över tid. Detta är en enkel utformad ersättningsfunktion som adderas till befintliga bestämmelser och avtal.

    Aktörer som tillgängliggör framträdanden behöver bara göra en betalning till en kollektiv förvaltningsorganisation.

    Plattformarnas och musikbolagens affärsmodeller bygger på att de får löpande intäkter via till exempel reklam och abonnemang. Ackumulerade vinster tillkommer för nyttjanden av upphovsrättsligt skyddat material. Det är rimligt att musikbolag och plattformar ska kunna gå med vinst, men det är också rimligt att de som skapar innehåll får åtminstone en viss del av dessa löpande inkomster från det som tillgängliggörs på plattformarna.

  • Är detta en helt ny typ av lagkonstruktion?

    Nej. Modellen för en garanterad oavvislig rätt till ersättning är inte ny utan förekommer redan inom EU-rätten i uthyrnings- och utlåningsdirektivet från år 2006 i vilket inspiration till lagstiftning kan hämtas. En oavvislig ersättningsrätt finns också implementerad i bland annat spansk lagstiftning där den har fallit väl ut. Införandet skedde redan i samband med direktiv 2001/29 (Info Soc) och har ansetts förenligt med det direktivet.

  • Hotar oavvislig ersättningsrätt avtalsfrihet?

    Nej. En oavvislig ersättningsrätt handlar om att införa en ny rättighet som möjliggör rättvisare villkor på en marknad där de flesta utövare har för svag position för att hävda sina intressen genom avtal. Genom införandet av en ny rättighet blir parterna något mer jämbördiga och ”avtalsfriheten” i någon mening reell.

  • Vem ska betala vid en oavvislig ersättningsrätt och vem sköter insamlingen?

    De kollektiva förvaltningsorganisationerna i medlemsländerna ska samla in ersättningarna från de aktörer som tillgängliggör audio och audiovisuellt material på begäran. Som exempel kan nämnas Spotify, iTunes, Deezer, Netflix med flera.

  • Varför behövs en oavvislig ersättningsrätt?

    • Styrkeförhållanden i förhandlingar mellan å ena sidan stora aktörer som musikbolag och streamingtjänster och å andra sidan enskilda musiker och utövare präglas av stor obalans. Den enskilda utövaren har fått allt svårare att hävda sina intressen. Detta har lett till en orättvisa där många artister och musiker i praktiken inte kan försvara sina intressen och därigenom får mycket liten ersättning för nyttjandet av deras framträdanden. En oavvislig ersättningsrätt kan delvis väga upp detta.
    • Ett levande musikliv är viktigt för att stödja ett kreativt och demokratiskt samhälle. I förlängningen innebär rimliga försörjningsmöjligheter för musiker att man gynnar ett fritt och aktivt kulturliv. Om intäkter koncentreras ännu mer till musikbolag och streamingtjänster så leder det i förlängningen till ett fattigare kulturliv.
    • En inspelning är skyddad i 70 år och det är därmed rimligt att den som är med på inspelningen också ges möjlighet att få en löpande ersättning för sin prestation när inspelningen används för olika typer av nyttjanden. En engångsersättning vid inspelningsögonblicket kan mycket sällan återspegla korrekt ersättning för något som är skyddat så pass länge.
  • Hur mycket är stipendiet på?

    Summan varierar och beslutas från år till år av stipendienämnden.

  • Måste det vara två låtar?

    Ja, stipendienämnden behöver få in material för två låtar för att ha en god grund för sitt beslut.

  • Kan jag skicka in texter på engelska?

    Nej, enligt stipendiets regler måste texterna vara på svenska.

  • Går det bra att vara över 25 år?

    Nej, enligt stipendiets regler får den sökande vara max 25 år.

  • Vad gäller för kyrkor och religiösa samfund?

    Musikavtal med SAMI ska tecknas om inspelad musik används i samfundets eller församlingens lokaler, till exempel i sällskapsrum eller i samband med aktiviteter som konfirmation, kyrkans barntimme eller körsång. Musikavtal behövs även om musik används i andra verksamheter som samfundet eller församlingen driver, till exempel café eller butik.

    Musikavtal behövs inte vid ordinarie gudstjänst. Ordinarie gudstjänst omfattar följande:

    • Högmässa
    • Mässa
    • Sjukkommunion
    • Gudstjänst
    • Musikgudstjänst
    • Friluftsgudstjänst
    • Dop
    • Konfirmation
    • Vigsel
    • Begravning

     

    Här hittar du musikavtal och här hittar du prislista för religiösa samfund.

  • Hur ska redovisning till SAMI gå till?

    Skivbolaget ska lämna den information som SAMI behöver för att ersättningen ska kunna beräknas, det vill säga information om vilka inspelningar och rättighetshavare som berörs samt intäkter hänförda till respektive inspelning. Redovisningen ska ske per inspelning (se filspecifikation) och om möjligt omfatta följande information (de som är stjärnmärkta är obligatorisk information):

    • Huvudartist*
    • Titel*
    • Albumtitel (om ej singel)*
    • Label*
    • Första utgivningsår*
    • ISRC*
    • Inspelningsland
    • Tillgänglig information om samtliga medverkande med särskilt angivande av om rättigheterna förvärvats mot en engångsersättning (eller annan icke monetär ersättning) eller om vederbörande uppbär royalty
    • Total bruttointäkt för inspelningen under aktuellt redovisningsår (specificerad per förfogandetyp)*
    • Beräknad tilläggsersättning avseende aktuell inspelning (uppgift om värdet av 20 % av den totala bruttointäkten)*
    • Avsändarens (bolagets) organisationsnummer alternativt kundnummer (”sender id)*
  • När och hur ofta ska betalning ske?

    Tilläggsersättningen ska redovisas och betalas årsvis. Betalningsskyldigheten gäller från och med intäktsåret 2014 (för inspelningar släppta under 1963) och framåt.

    SAMI kommer att samla in ersättningar för åren 2014–2019 under 2020. Det innebär att redovisning för de inspelningar som omfattas ska ske enligt nedan.

    Intäktsår: 2014–2019
    Inspelningar släppta: 1963–1968
    Redovisning till SAMI snarast 2020

    Intäktsår: 2020
    Inspelningar släppta: 1963–1969
    Redovisning till SAMI senast: 2021-05-30

    Intäktsår: 2021
    Inspelningar släppta: 1963–1970
    Redovisning till SAMI senast: 2022-05-30
    osv…

    Betalningen sker sedan mot faktura från SAMI, med 30 (trettio) dagar betalningsvillkor. Första fakturan kommer att skickas efter det att första redovisningen inkommit till SAMI, dock senast under november månad 2019. Därefter sker redovisning årligen i maj månad och fakturering i juni månad.

  • Fördelar SAMI till utländska musiker – hur vet man i så fall att de hamnar rätt?

    Ersättning som tillkommer musiker som är anslutna till annan utländsk förvaltningsorganisation kommer att hanteras enligt SAMI:s utväxlingsavtal (bilaterala) avtal. Fördelningen sker i insamlande land och mottagande organisation ska betala igenom ersättningen till berörda musiker i enlighet med erhållet statement.

  • Vad händer med ersättning till musiker som inte kan identifieras?

    I den utsträckning berörd musiker inte går att identifiera eller lokalisera på grund av bristande information från bolaget och/eller att information saknas hos SAMI, reserveras ersättningen enligt SAMI:s vanliga fördelningsregler till dess att rättighetshavaren kan identifieras eller fordran preskriberas. Användningen av eventuellt preskriberade ersättningar beslutas av SAMI:s årsstämma. SAMI kommer förstås att arbeta för att insamlad ersättning ska fördelas och betalas till berörda musiker så snabbt som möjligt – det är därför det är så viktigt att ni som skivbolag förser oss med så mycket relevant information som möjligt.

  • Hur kommer SAMI att fördela ersättningen till artister och musiker?

    Som insamlande organisation ansvarar SAMI för fördelning och utbetalning av tilläggsersättningen. Lagstiftaren har överlämnat åt organisationen att bestämma de närmare reglerna för fördelning och genombetalning.

    Artister och musiker som företräds av annan förvaltningsorganisation än SAMI kommer att erhålla sin ersättning under SAMI:s bilaterala avtal.

  • Kan tilläggsersättningen avtalas bort?

    Nej. Rätten gäller oberoende av vad som kan ha avtalats mellan den medverkande och skivbolaget.

  • Vem har rätt till tilläggsersättning?

    Tilläggsersättning ska betalas till de medverkande artister eller musiker som mot en engångsersättning överlåtit sina rättigheter till inspelningen till skivbolaget (eller ”framställaren av ljudupptagningen” som det heter i lagtexten). Även om det typiskt sett är fråga om medverkan som studio- eller bakgrundsmusiker som normalt inte får betalt i form av royalty, är det viktigt att uppmärksamma att det alltså är betalningsmodellen för överlåtelsen eller upplåtelsen av rättigheterna som är bestämmande och inte den medverkandes roll på inspelningen.

    Om två eller fler ersättningsberättigade artister eller musiker medverkat på samma inspelning, tillkommer ersättningen dem gemensamt.

    Rätten till tilläggsersättning gäller oberoende av om musikern är medlem av eller ansluten till SAMI och tillkommer såväl svenska som utländska musiker. SAMI:s insamling kommer alltså omfatta alla som är berättigade till ersättning.

    Det är skivbolaget som ska uppge om det finns ersättningsberättigade musiker på de inspelningar som bolaget förfogar över. I brist på information om medverkande och/eller kontraktsförhållandena inom en viss inspelning kommer SAMI:s inspelningsregister att ligga till grund för krav på ersättning och musiker (motsvarande) som inte registrerats som soloist/gruppmedlem presumeras vara ersättningsberättigade.

  • Vem ska betala tilläggsersättning?

    Det skivbolag som har rätten att exploatera inspelningen i Sverige, antingen som ursprunglig framställare eller som licenstagare, har också ansvar för att betala tilläggsersättning. Det som avgör vem som är betalningsskyldig är alltså primärt vem som har rätten att:
    • framställa exemplar för spridning till allmänheten
    • tillgängliggöra inspelningen on-demand och genom all form av digital distribution
    • förfoga över inspelningen (till exempel för ljudläggning av film/videoklipp etc)

  • Hur beräknas tilläggsersättningen?

    Tilläggsersättningen uppgår till 20% av de bruttointäkter skivbolaget har haft till följd av rätten att utnyttja inspelningen. Det innebär att alla intäkter som kan hänföras till inspelningen ska tas med i underlaget för beräkningen. Undantaget är i förekommande fall bolagets intäkter för:
    • överföring och offentligt framförande till allmänheten som ersätts enligt 47§ URL, laglig privatkopiering enligt 26§ URL, samt
    • uthyrning av inspelningen

  • Vilka inspelningar omfattas av tilläggsersättningen?

    Utgångspunkten är att den omfattar alla ljudinspelningar som är upphovsrättsskyddade i Sverige och som getts ut 1963 eller senare. En förutsättning är också att det medverkat en eller flera musiker vars rättigheter förvärvats av skivbolaget mot en engångsersättning. Tilläggsersättning ska betalas för varje år som följer på det femtionde året från det att inspelningen först getts ut eller gjorts tillgänglig för allmänheten.

  • Can I help?

    Yes! Do you see someone you know on the list? Do you know anyone who was performing on a recording listed as missing on the SAMI list? Please feel free to share this page on social media so your friends can help us find the missing performer.

  • I found one of my recordings – how do I proceed?

    Yay! Please add all performers so we will be able to pay you and your colleagues!
    Click on the link ”Add performer” to your recording in the table. Start by creating an account or log in to your existing one. Search for the performers in SAMI’s register or if you cannot find a person – add it manually.

    Are you a member of SAMI? If not – join us now!

  • Some recordings are very well known. How is it possible that you don’t know who is performing?

    On most recordings that are missing information on the recording list, we already have some information about the performers.  But we may still be missing a flute player to whom no one had contact information or the missing social security number of that rapper who came and did his thing on one of the recordings.

     

  • Hur gamla låtar finns med på listan?

    Låtarna på listan har inspelningsdatum från 2015 och framåt, och spelades på radio och i tv under 2018.

  • Why is my recording still visible among the missing, even though I have sent in the SAMI list?

    As long as there is not information on the full line-up in a recording, it will remain visible among missing recordings.

    Since we are handling the list manually, it may take a few days before the recording disappears from the list. We therefore ask you for a little extra patience. As soon as we have registered the recording list, you can see it in your discography when you log in to MySAMI.

    However, if you find that a recording exists even if you submitted the recording list a long time ago, you are welcome to contact us. This may mean that it has been duplicated in our system and we would like to correct that. Of course, you get your remuneration anyway – but for us it is enough with one list.

  • Kan jag få e-faktura från SAMI?

    SAMI kan tyvärr inte erbjuda e-faktura/elektronisk faktura i dagsläget. Vi jobbar på att kunna lösa detta i framtiden men just nu kan du välja mellan e-postfaktura (pdf) och pappersfaktura.

  • Vad menas med instrumentgrupper?

    De insamlande organisationerna har internationellt kommit överens om ett antal instrumentgrupper som ska användas, till exempel slagverk, sång eller sträng. Bas och gitarr hör till samma grupp medan gitarr och sång är två olika.

    Samtliga instrumentgrupper:
    • Keyboards
    • Mechanical
    • Percussion
    • Strings
    • Tuned percussion
    • Vocal
    • Wind
    • Others

  • Får jag mer ersättning om jag spelat flera instrument?

    Som musiker kan du få upp till två poäng om du spelat instrument från flera instrumentgrupper, är du gruppmedlem eller soloartist gör det ingen skillnad. Flera instrumentgrupper kan i vissa fall ge högre ersättning internationellt.

    Vi har internationellt kommit överens om ett antal instrumentgrupper till exempel slagverk, sång eller sträng. Bas och gitarr är då samma grupp medan gitarr och sång är två olika.

  • Hur blir jag medlem med rösträtt?

    För att bli medlem med rösträtt på stämman krävs att du är med i SAMI och att du har fått ersättning vid två utbetalningstillfällen, du ska också själv stå som innehavare av rättigheterna.

    Du skickar in en ansökan som ska vara skriftlig, undertecknad och bevittnad, samt skickas med post. Beslut om medlemskap tas av styrelsen på nästkommande styrelsemöte. Ladda ner blankett för ansökan

  • Var kan jag läsa föreningsstadgarna?

    På SAMI:s hemsida finns stadgarna att läsa under avsnittet Om SAMI, där du också hittar en hel del information om organisationen.

    Eller ladda ner SAMI:s stadgar som pdf här.

  • När kommer nästa utbetalning?

    Vi gör fyra ordinarie utbetalningar under året. För 2025 gäller följande datum:

    • 19 mars
    • 12 juni
    • 19 september
    • 12 december
  • Vad händer efter omröstningen i Europaparlamentet?

    Den 12 september 2018 röstade Europaparlamentet för att öppna upp för medlemsländerna att införa en oavvislig ersättningsrätt. Vi välkomnar detta beslut eftersom bestämmelserna i artiklarna 14-16 är de enda i direktiven som tar i tu med obalansen i förhållandet mellan parterna. Dessa åtgärder är ett steg i rätt riktning, eftersom de kan bidra till att främja en rättvis ersättning för musiker och artister. Närmast står en förhandling mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet. Det innebär att frågan kommer behöva hanteras i medlemsländerna. För Sveriges del innebär det att riksdag och regering kommer behöva ta ställning till förslaget. Vi räknar med att de kommer att vilja säkerställa musikers och artisters rättigheter och därför införa en oavvislig rätt till ersättning.

    Läs mer om Copyright-direktivet .

  • Kan jag hjälpa till?

    Ja!
    Ser du något du känner igen på listan? Vet du någon som var med på någon av låtarna? Tipsa gärna om att det finns pengar med deras namn på hos oss eller dela den här sidan på sociala medier, så att dina vänner kan hjälpa till att leta.

  • Jag har skickat in alla uppgifter, men låten finns ändå med på saknade-listan?

    Eftersom vi för säkerhets skull hanterar listan över saknade låtar manuellt (det handlar ju om dina och andras pengar) kan det ibland dröja något innan inspelningen försvunnit från listan. Vi ber därför dig om lite extra tålamod. Du kan ändå se låten i din diskografi om du loggar in på Mina Sidor, detsamma gäller för alla som medverkade på låten.

    Men, om du upptäcker att en låt finns med trots att du skickat in alla uppgifter för länge sedan, får du gärna höra av dig till oss. Det kan betyda att den ligger dubbelt i vårt system och det vill vi gärna justera. Din ersättning får du så klart ändå – men för oss det räcker det med en lista.

  • En del låtar är ju jättekända. Hur kan ni INTE veta vem som är med?

    På många av låtarna med ofullständig SAMI-lista vet vi så klart redan vilka de flesta medverkande är. Men det kan fortfarande saknas en flöjtist som ingen hade kontaktuppgifter till eller så saknas personnumret på den där rapparen som kom och gjorde sin grej på en av låtarna.

  • Vad är SAMI-listan?

    SAMI-listan är en förteckning över de personer som har varit med på en inspelning. Där framgår bland annat vilka roller alla på inspelningen har (det vill säga om man medverkat som till exempel musiker, dirigent eller soloartist).

    Det är viktig information för oss eftersom din roll på inspelningen ligger till grund för din ersättning. När vi får in en SAMI-lista registrerar vi låtarna i vår databas. Spelas din musik sedan offentligt vet vi precis vilka låtar du har medverkat på och hur, och du kan få betalt för ditt arbete.

    Fyll i en SAMI-lista här

  • Jag har hittat en av mina låtar – vad gör jag nu?

    Yippey! Lägg genast till alla medverkande så att ni kan få ersättning!
    Klicka på länken Lägg till medverkande vid din låt i tabellen. Börja med att skapa ett konto eller logga in på ditt befintliga.
    Sök sedan fram de medverkande som finns i SAMI:s register eller om du inte hittar en person – lägg till den manuellt.

    Och du är väl med i SAMI? Om inte – bli det nu!

  • Hur gör man för att gå ur SAMI?

    Om du inte längre vill att vi ska samla in ersättningen för dina låtar kan du gå ur SAMI. Du måste då säga upp ditt avtal skriftligen. Vi tillämpar en uppsägningstid på sex månader och uppsägningen räknas från det datum den kommer in till oss.