Meny

Sök på sami.se

FAQ

  • Vilka är Baked?

    Baked är ett gäng dedikerade musikkuratorer. De levererar musiklösningar och skräddarsyr spellistor för att passa just din verksamhet. Bland deras kunder hittar vi bland andra ICA, Nudie Jeans, IFK Göteborg. Klicka här för att komma till deras hemsida →

  • Jag vill ha en årsredovisning hemskickad

    Det ordnar vi! Skicka ett mejl med information om vart vi ska skicka den, så kommer den snart med posten.

  • Vad pratar man om på föreningstämman?

    I korta drag redovisar styrelsen hur året har gått och revisorerna berättar om sin granskning av organisationens redovisning. Man röstar om till exempel användning av ersättningar för kulturella och utbildningsrelaterade ändamål
    och väljer nya styrelseledamöter, suppleanter, revisorer och valberedning.

    Hela dagordningen för årets stämma finns att läsa här på sidan. Vissa av punkterna som ska tas upp har också mer information i bilagor, som även de kan laddas ner här på sidan.

  • Jag kan inte vara med – kan jag se streamingen senare?

    Ja. Har du inte möjlighet att närvara på stämman kan du se i efterhand. Den kommer att läggas upp på Mina Sidor strax efter stämman.

  • Jag ska företräda en kollega på stämman – hur gör jag?

    För att kunna rösta åt någon annan behöver du en fullmakt. Den ska laddas upp samtidigt som du anmäler dig för att delta i stämman. Fullmakt måste bifogas vid anmälan. Ett ombud får företräda högst tre medlemmar.

    Mer information om hur själva röstningen går till kommer du att få i god tid inför stämman.

  • Vad händer om jag inte föranmäler mig?

    Föranmälan krävs för att du ska kunna delta i stämman och få tillgång till röstningen. Om du inte har anmält dig kan du fortfarande se stämman streamas på Mina Sidor.

    Har du inte möjlighet att se stämman live kommer den även att finnas att se i efterhand på Mina Sidor.

  • Finns det en nedre åldersgräns?

    Nej, det finns ingen nedre åldergräns, men stipendiet riktar sig mot unga vuxna i början av sin karriär.

  • Hur vet ni vad som spelats?

    Varje år genomför SIFO en undersökning åt oss för att vi ska veta vad som spelas i de verksamheter som inte rapporterar. När vi vet hur musik spelas i t ex butiker, restauranger, hotell och gym, vet vi också hur vi kan använda de spelrapporter vi faktiskt har för att fördela så rättvist som möjligt.

    Vi får även in spelrapporter från radio och tv om vilken musik som spelas i deras kanaler. Författarfonden förser oss med uppgifter om vilka fonogram som lånats ut på svenska bibliotek.

  • Jag har 3 miljoner streams på Spotify. Var är mina pengar?

    Lagstiftningen ger SAMI rätt att samla in ersättning från företag och verksamheter som spelar musik offentligt. Som ersättningsrätten ser ut idag har SAMI däremot inga möjligheter att samla in för vare sig Spotify och Youtube eller andra streamingtjänster. Vi arbetar aktivt med att försöka förändra detta. Läs mer om vårt arbete med opinion och påverkan →

  • Är det för sent att anmäla en låt från 2017?

    För låtar som spelas i Sverige går vi tio år bakåt i tiden, så du kan absolut skicka in SAMI-listor på ”gamla” låtar. Sällskap i andra länder har sina egna regler och där är preskriptionstiden ofta mellan tre och fem år.

     

     

  • Hur får jag betalt för filmmusik, jinglar och liknande?

    Ersättning för filmmusik får du från SAMI endast i de fall det gjorts ett soundtrack och detta spelats i radio/tv.

  • Vad menas med manuell inmatning?

    Manuell inmatning är till för att registrera  en person som inte redan finns i SAMI:s system. Det kan exempelvis vara någon som inte är ansluten till SAMI än. Under manuell inmatning kan du fylla i alla uppgifter du har om denna person, men det vi främst behöver av dig är namn, personnummer (födelsedatum för utländska persnoer), och mejladress. När du fyllt i uppgifterna har du adderat personen så att du kan lägga till den på fler inspelningar.

  • Jag har flera roller på inspelningen. Hur anmäler jag det?

    Du kan tyvärr inte anmäla fler än en rollkod på inspelningar. Välj den rollkoden som bäst stämmer överens med det du gjort.

     

  • Jag har hittat ett fel på en inskickad SAMI-lista. Vad gör jag nu?

    Hör av dig till oss på Medlemsservice och berätta vilken låt eller album det gäller och vad som blivit fel, så hjälper vi dig att rätta till det. Efter att SAMI-listan är inskickad kan du endast göra vissa tillägg, det gör du inne på din diskografi på Mina Sidor. Du kan lägga till fler medverkande på en låt, lägga till ISRC-kod eller låtlängd om dessa uppgifter saknas.

     

  • Var hittar jag självfakturan?

    Om du loggat in som privatperson så hittar du självfakturan genom att klicka på följande: Menyfliken uppe i vänstra hörnet –> Mina Sidor –> Utbetalningar. Där kan du ladda ner självfakturan som PDF.

    Om du har eget AB eller HB så måste du skapa ett eget login för ditt företag. Det gör du genom att kontakta Medlemsservice och be om att få ett aktiveringsmejl skickat till dig. Sedan är det bara att skapa ett konto för ditt bolag, och när du loggat in där följer du samma väg till självfakturan.

  • Hur anmäler jag de utländska musiker som medverkade?

    Musiker som inte finns i SAMI:s register får du lägga till manuellt – klicka på ”Registrera en ny medverkande”. För utländska musiker behöver du uppge namn, födelsedag och nationalitet och maildress.

  • Jag hittar inte alla musiker i SAMI:s register

    De musiker du inte hittar vid sökningen i SAMI:s register får du lägga till manuellt – klicka på ”Registrera en ny medverkande”.

    För svenska artister behöver du personnummer, namn och mailadress. För utländska musiker behöver du namn, födelsedag och nationalitet och maildress.

  • Vilken rollkod ska jag välja?

    Soloartist, gruppmedlem och musiker/vokalist kanske inte låter så klurigt, men SAMI:s rollkoder väcker ibland frågor. Låt oss reda ut några av de vanligaste problemen:

    Orkestermedlem – Om t ex Göteborgs Symfoniker är med på en inspelning ska musikerna i orkestern registreras som orkestermedlemmar. Rollkoden ska inte användas för musiker i ett band/grupp (de ska registreras som gruppmedlem; exempel: ABBA, där Björn spelar gitarr och är gruppmedlem).

    Körmedlem – Om exempelvis Orphei Drängar medverkar på en inspelning ska sångarna registreras som körmedlemmar. Rollkoden ska inte användas när en medverkande musiker sjunger (använd istället rollkoden musiker/vokalist).

    Ljudande producent – är en producent som också spelar något instrument: keyboard, programmering, gitarr eller liknande. Observera att även programmering räknas som instrument.

    Konstnärlig producent – är en utövande producent utan ljudande medverkan. Det är den konstnärliga påverkan i själva inspelningsögonblicket som omfattas av ersättningsrätten. Rollkoden omfattar inte tekniska insatser som mixning eller liknande åtgärder med en redan gjord inspelning. Rollkoden omfattar inte heller olika typer av insatser som sker före inspelningstillfället, exempelvis instruktioner till övriga medverkande.

  • Vad menas med en komplett lista?

    Listan är komplett när alla som medverkade vid inspelningen finns med på listan. Markera listan som komplett när du anmält alla medverkande. Du ska inte markera listan som ej komplett för att ISRC-kod saknas på låtarna eller inte har ett albums katalognummer.

  • Jag har kollat att alla låtar är reggade – varför får jag ändå inga pengar?

    En förutsättning för att du ska få pengar för din musik är att dina låtar har spelats. Du behöver också komma upp i över 200 kronor för att SAMI ska göra en utbetalning. Här kan du läsa mer om hur fördelningen och ersättningen fungerar.

  • Varför är inte befintliga ersättningsmodeller och kollektivavtal en rimlig lösning?

    Artisternas och musikernas motpart på marknaden är globala storbolag. Den svenska modellen med kollektivavtal fungerar inte eftersom styrkeförhållandena är så exceptionellt oproportionerliga.

    Kollektivavtalslösningar tillämpas bara i ett fåtal länder och då särskilt på den audiovisuella sidan eller så täcker den inte in tillgängliggörande på begäran. Dessutom är det viktigt att notera att kollektivavtalen endast skyddar artister som är anställda för en viss produktion som utförs enligt villkoren i dessa avtal. Detta innebär i allmänhet att artister som arbetar i andra medlemsstater under olika arrangemang inte kommer att kunna dra nytta av villkoren i dessa avtal när framförandena görs tillgängliga on demand i dessa andra länder.

  • Hur påverkas användarna av en oavvislig ersättningsrätt?

    Genom att utövare och artister kan få mer betalt via oavvislig ersättning främjas mångfalden i svensk musik.

    Det stora flertalalet är villiga att betala för den musik de lyssnar på. Människor är beredda att betala för musik på nätet. Förstår man att pengar går till de som skapar musik ökar också betalningsviljan.

    De nya digitala tjänsterna har inneburit en helt annan nivå av spridning/tillgång av musik än tidigare. Det är naturligtvis välkommet såväl för artister och musiker (som får sina framföranden mer spridda) som för användarna (som får tillgång till en stor mängd musik för en mycket liten summa). Detta faktum kommer inte förändras av en oavvislig ersättningsrätt som endast kommer utgöra en mycket liten andel av den stora kakan.

  • Hur bör en framtida fördelningsmodell utformas om oavvislig ersättningsrätt införs?

    En framtida modell för insamling och fördelning bör säkerställa att musiker och artister garanteras löpande ersättning när inspelningar som de medverkat på används. Detta oavsett om användningen sker via en överföring på begäran (on demand) eller ej.

    Exakt vilken fördelningsmodell som ska tillämpas i just detta fall bör, och ska dock bestämmas av medlemmarna i den kollektiva rättighetsorganisation som samlar in pengar i respektive medlemsland. I Sveriges fall SAMI. Lagstiftningen har historiskt sett överlämnat till den organisation som samlar in ersättning att hantera reglerna för fördelning och betalning. De kollektiva förvaltningsorganisationerna har redan etablerade system och modeller för annan insamling liksom data på vilka som faktiskt har medverkat på inspelningarna – något som idag saknas hos skivbolag (framställare) och plattformar. Det är därför dessa organisationer har bäst förutsättningar att löpande kunna betala ut pengar till alla de som har medverkat på inspelningarna när de används.

  • Har den spanska lagstiftningen fallit väl ut?

    Ja. Den spanska lagstiftningen har inneburit väsentligt mer intäkter till utövarna, och visar att det går att införa en oavvislig ersättningsrätt som stärker upphovsrättsinnehavarna.

    I debatten som föregick antagandet av Upphovsrättsdirektivet förekom det en rad felaktigheter om den spanska upphovsrättslagstiftningen. Det var framförallt politiker som missförstod och ammanblandade det som handlar om en oavvislig rätt till ersättning med det som ligger i Art. 15 i Upphovsrättsdirektivet, och som felaktigt kallats ”länkskatt”. Eftersom artikel 15 var mycket kontroversiell inför antagandet av direktivet, användes Spanien som ett ”avskräckande exempel”.

  • Finns det risk för att vi får spretiga ersättningsmodeller i Europa?

    Sverige ligger på många sätt före när det gäller användande av digitala tjänster. Det gör att svenska artister och musiker riskerar att ta de stora smällarna, tidigare, när ersättningsmodellerna förändras snabbt. Sverige behöver därför vara berett att gå före för att visa att ny teknik också behöver följas av ett rimligt skydd och rimliga ersättningar för utövare.

    En viss risk finns naturligtvis för att lagstiftningarna och ersättningsmodellerna skiljer sig åt, men för Sveriges del borde det vara prioriterat att få till en så rättvis och bra lagstiftningen som möjligt. Sverige måste vara i framkant såväl när det gäller trender och teknik som när det gäller att säkerställa rimliga ersättningsmodeller och rättigheter i den digitala eran.

    Redan idag ser ersättningssystemen lite olika ut mellan länderna. De kollektiva förvaltningsorganisationerna har kunnat lösa det genom bilaterala avtal. Motsvarande system kan införas för den här ersättningsprincipen.

  • Innebär oavvislig ersättningsrätt att man får dubbel ersättning?

    Nej. De flesta utövare får idag ingen ersättning alls för den faktiska användningen över tid, och för några är den mycket liten i förhållande till hur mycket inspelningen används. Det innebär också att utövarnas andel av de totala intäkterna på plattformarna är försvinnande liten.

    Den ersättningen som är tänkt att införas handlar inte om ”dubbel ersättning”, utan om att en särskild ny rätt till upphovsrättslig ersättning införs för att garantera skälighet i ersättningarna över tid. Detta är en enkel utformad ersättningsfunktion som adderas till befintliga bestämmelser och avtal.

    Aktörer som tillgängliggör framträdanden behöver bara göra en betalning till en kollektiv förvaltningsorganisation.

    Plattformarnas och musikbolagens affärsmodeller bygger på att de får löpande intäkter via till exempel reklam och abonnemang. Ackumulerade vinster tillkommer för nyttjanden av upphovsrättsligt skyddat material. Det är rimligt att musikbolag och plattformar ska kunna gå med vinst, men det är också rimligt att de som skapar innehåll får åtminstone en viss del av dessa löpande inkomster från det som tillgängliggörs på plattformarna.

  • Är detta en helt ny typ av lagkonstruktion?

    Nej. Modellen för en garanterad oavvislig rätt till ersättning är inte ny utan förekommer redan inom EU-rätten i uthyrnings- och utlåningsdirektivet från år 2006 i vilket inspiration till lagstiftning kan hämtas. En oavvislig ersättningsrätt finns också implementerad i bland annat spansk lagstiftning där den har fallit väl ut. Införandet skedde redan i samband med direktiv 2001/29 (Info Soc) och har ansetts förenligt med det direktivet.

  • Hotar oavvislig ersättningsrätt avtalsfrihet?

    Nej. En oavvislig ersättningsrätt handlar om att införa en ny rättighet som möjliggör rättvisare villkor på en marknad där de flesta utövare har för svag position för att hävda sina intressen genom avtal. Genom införandet av en ny rättighet blir parterna något mer jämbördiga och ”avtalsfriheten” i någon mening reell.

  • Vem ska betala vid en oavvislig ersättningsrätt och vem sköter insamlingen?

    De kollektiva förvaltningsorganisationerna i medlemsländerna ska samla in ersättningarna från de aktörer som tillgängliggör audio och audiovisuellt material på begäran. Som exempel kan nämnas Spotify, iTunes, Deezer, Netflix med flera.

  • Varför behövs en oavvislig ersättningsrätt?

    • Styrkeförhållanden i förhandlingar mellan å ena sidan stora aktörer som musikbolag och streamingtjänster och å andra sidan enskilda musiker och utövare präglas av stor obalans. Den enskilda utövaren har fått allt svårare att hävda sina intressen. Detta har lett till en orättvisa där många artister och musiker i praktiken inte kan försvara sina intressen och därigenom får mycket liten ersättning för nyttjandet av deras framträdanden. En oavvislig ersättningsrätt kan delvis väga upp detta.
    • Ett levande musikliv är viktigt för att stödja ett kreativt och demokratiskt samhälle. I förlängningen innebär rimliga försörjningsmöjligheter för musiker att man gynnar ett fritt och aktivt kulturliv. Om intäkter koncentreras ännu mer till musikbolag och streamingtjänster så leder det i förlängningen till ett fattigare kulturliv.
    • En inspelning är skyddad i 70 år och det är därmed rimligt att den som är med på inspelningen också ges möjlighet att få en löpande ersättning för sin prestation när inspelningen används för olika typer av nyttjanden. En engångsersättning vid inspelningsögonblicket kan mycket sällan återspegla korrekt ersättning för något som är skyddat så pass länge.
  • Hur mycket är stipendiet på?

    Summan varierar och beslutas från år till år av stipendienämnden.

  • Måste det vara två låtar?

    Ja, stipendienämnden behöver få in material för två låtar för att ha en god grund för sitt beslut.

  • Kan jag skicka in texter på engelska?

    Nej, enligt stipendiets regler måste texterna vara på svenska.

  • Går det bra att vara över 25 år?

    Nej, enligt stipendiets regler får den sökande vara max 25 år.

  • Vad gäller för kyrkor och religiösa samfund?

    Musikavtal med SAMI ska tecknas om inspelad musik används i samfundets eller församlingens lokaler, till exempel i sällskapsrum eller i samband med aktiviteter som konfirmation, kyrkans barntimme eller körsång. Musikavtal behövs även om musik används i andra verksamheter som samfundet eller församlingen driver, till exempel café eller butik.

    Musikavtal behövs inte vid ordinarie gudstjänst. Ordinarie gudstjänst omfattar följande:

    • Högmässa
    • Mässa
    • Sjukkommunion
    • Gudstjänst
    • Musikgudstjänst
    • Friluftsgudstjänst
    • Dop
    • Konfirmation
    • Vigsel
    • Begravning

     

    Här hittar du musikavtal och här hittar du prislista för religiösa samfund.

  • Hur ska redovisning till SAMI gå till?

    Skivbolaget ska lämna den information som SAMI behöver för att ersättningen ska kunna beräknas, det vill säga information om vilka inspelningar och rättighetshavare som berörs samt intäkter hänförda till respektive inspelning. Redovisningen ska ske per inspelning (se filspecifikation) och om möjligt omfatta följande information (de som är stjärnmärkta är obligatorisk information):

    • Huvudartist*
    • Titel*
    • Albumtitel (om ej singel)*
    • Label*
    • Första utgivningsår*
    • ISRC*
    • Inspelningsland
    • Tillgänglig information om samtliga medverkande med särskilt angivande av om rättigheterna förvärvats mot en engångsersättning (eller annan icke monetär ersättning) eller om vederbörande uppbär royalty
    • Total bruttointäkt för inspelningen under aktuellt redovisningsår (specificerad per förfogandetyp)*
    • Beräknad tilläggsersättning avseende aktuell inspelning (uppgift om värdet av 20 % av den totala bruttointäkten)*
    • Avsändarens (bolagets) organisationsnummer alternativt kundnummer (”sender id)*
  • När och hur ofta ska betalning ske?

    Tilläggsersättningen ska redovisas och betalas årsvis. Betalningsskyldigheten gäller från och med intäktsåret 2014 (för inspelningar släppta under 1963) och framåt.

    SAMI kommer att samla in ersättningar för åren 2014–2019 under 2020. Det innebär att redovisning för de inspelningar som omfattas ska ske enligt nedan.

    Intäktsår: 2014–2019
    Inspelningar släppta: 1963–1968
    Redovisning till SAMI snarast 2020

    Intäktsår: 2020
    Inspelningar släppta: 1963–1969
    Redovisning till SAMI senast: 2021-05-30

    Intäktsår: 2021
    Inspelningar släppta: 1963–1970
    Redovisning till SAMI senast: 2022-05-30
    osv…

    Betalningen sker sedan mot faktura från SAMI, med 30 (trettio) dagar betalningsvillkor. Första fakturan kommer att skickas efter det att första redovisningen inkommit till SAMI, dock senast under november månad 2019. Därefter sker redovisning årligen i maj månad och fakturering i juni månad.

  • Fördelar SAMI till utländska musiker – hur vet man i så fall att de hamnar rätt?

    Ersättning som tillkommer musiker som är anslutna till annan utländsk förvaltningsorganisation kommer att hanteras enligt SAMI:s utväxlingsavtal (bilaterala) avtal. Fördelningen sker i insamlande land och mottagande organisation ska betala igenom ersättningen till berörda musiker i enlighet med erhållet statement.

  • Vad händer med ersättning till musiker som inte kan identifieras?

    I den utsträckning berörd musiker inte går att identifiera eller lokalisera på grund av bristande information från bolaget och/eller att information saknas hos SAMI, reserveras ersättningen enligt SAMI:s vanliga fördelningsregler till dess att rättighetshavaren kan identifieras eller fordran preskriberas. Användningen av eventuellt preskriberade ersättningar beslutas av SAMI:s årsstämma. SAMI kommer förstås att arbeta för att insamlad ersättning ska fördelas och betalas till berörda musiker så snabbt som möjligt – det är därför det är så viktigt att ni som skivbolag förser oss med så mycket relevant information som möjligt.

  • Hur kommer SAMI att fördela ersättningen till artister och musiker?

    Som insamlande organisation ansvarar SAMI för fördelning och utbetalning av tilläggsersättningen. Lagstiftaren har överlämnat åt organisationen att bestämma de närmare reglerna för fördelning och genombetalning.

    Artister och musiker som företräds av annan förvaltningsorganisation än SAMI kommer att erhålla sin ersättning under SAMI:s bilaterala avtal.