Njut av musik
Musikens betydelse för oss människor är stor. Den är starkt sammanlänkad med våra känslor och påverkar våra beteenden. Att erbjuda dina kunder den bästa musiken är en investering som leder till mätbara resultat – både i form av ökad försäljning och nöjdare medarbetare.
Enligt undersökningen Marknadens Melodi rankar svenskar musik högre än både sport, film och dagstidningar. Musiken är helt klart viktig för människor och därför även viktig för företag och organisationer. Musik kan bidra till att man ger det där lilla extra under träningspasset eller lugna i stressade miljöer. Rätt musik får medarbetare att trivas bättre, arbeta hårdare och vara mer effektiva. På samma sätt påverkar musik kundernas tempo och styr deras konsumtionsmönster.
Med musik i kassakön upplever kunderna att väntetiden känns kortare
Välj rätt musik
Vilken musik du väljer att spela är avgörande för att uppnå den effekt du vill ha. När du anpassar musiken till ditt varumärke, bidrar den till att förmedla just den känsla och upplevelse som du vill skapa. Men att spela fel slags musik, som till exempel känns anonym och identitetslös, kan istället skrämma bort kunder och ge medarbetarna en sämre arbetsmiljö.
Butiker som spelar varumärkesanpassad musik:
- ökar sin försäljning med över 30 procent*
- har 96 procents större chans att bli ihågkomna**
SAMI företräder premiumsegmentet
Vi företräder rättighetsskyddad musik. Med vårt musikavtal får du tillgång till välkänd musik från etablerade artister, musik som dina kunder känner igen, men också det lilla smala som kan göra ditt sound unikt. Det ger dig tillgång till miljontals låtar från hela världen som enkelt kan anpassas efter din målgrupp, till särskilda kampanjer och events, eller för olika tidpunkter och säsonger. Det är musik med en tydlig avsändare och som skapar tillhörighet – det stärker ditt varumärke och fördjupar dina kundrelationer.
SAMI har över 2,5 miljoner låtar
Ditt musikavtal bidrar även till det svenska musikundret och främjar morgondagens musikskapare. SAMI är en förening utan vinstintresse. Vi arbetar enbart för att artister och musiker ska få betalt för sitt arbete.
Det finns många undersökningar som visar på musikens värde och bidrar till djupare insikter om hur man kan använda musiken på bästa sätt. Här hittar du några:
*) Dr Adrian C. North, Dr David J. Hargreaves, oberoende undersökning vid Leicester University
**) Johansson & Moradi, Hur låter ditt varumärke? Handelshögskolan i Stockholm 2015