Meny

”Stråkinspelningar ska inte bara vara för folk med pengar i ryggen”

Erik Arvinder är en violinist, dirigent och stråkarrangör som få andra. Han har samarbetat med artister som John Legend, Lady Gaga och Avicii. I Sverige känner de flesta igen honom från bandet i Så mycket bättre. SAMI har intervjuat honom för att prata om succéprogrammet, hans pågående stråkprojekt och om utmaningarna som musiker och artister har i Sverige idag.

John Guthed Photography

När vi pratar med Erik Arvinder är den tionde säsongen av Så mycket bättre i full gång på TV4. Under hösten ser vi honom varje lördag i rutan som bandmedlem i programmet, något han har varit sedan den allra första säsongen.

Hur är det att vara med i bandet i Så mycket bättre?

– Det är fruktansvärt kul, bandet har varit i princip samma sedan starten så det är ett tajt gäng. Det är väldigt intensivt också, vi i bandet hänger i vår lilla husvagn som är vår loge och jobbar från tidig morgon och en bit in på natten varje dag, säger Erik Arvinder.

Vad är ditt bästa minne från inspelningarna?

– Hela första säsongen var en enda stor lekstuga, många trodde att det skulle bli årets största flopp. Ingen hade några förväntningar och formatet var inte helt klart. Jag minns Lill-Babs extra mycket från den säsongen, en fin, ödmjuk och proffsig människa.

Så mycket bättre spelas in ett par sommarveckor på Gotland varje år, resten av året har Erik Arvinder flera andra bollar i luften. Det är just en blandning av samarbeten, projekt och musikstilar som han trivs bäst att jobba med.

– Jag gör gärna lite av varje för att bli som mest inspirerad. Klassisk musik och kammarmusik ligger ju väldigt nära hjärtat, men även populärmusik. Ju mer man kan ta åt sig av det musikaliska smörgåsbordet, desto bättre, säger Erik.

Man måste vara ödmjuk inför att ens egen vilja alltid är sekundär. Om jag tycker något är en bra idé och artisten eller låtskrivaren tycker att det är en dålig idé, så är det en dålig idé.

Du har ju jobbat med en lång rad av världens mest kända artister. Hur är det?

– Det kan se väldigt olika ut. Vissa artister bygger man upp ett nära samarbete med under lång tid och man lär sig från gång till gång vad de gillar och inte gillar, medan andra artister låter producenterna eller skivbolaget ta hand om dialogen. Det beror helt på vilka artister det rör sig om.

Ett projekt Arvinder håller extra varmt om hjärtat är en ensemble som han var med och startade för omkring tio år sedan, där han nu har rollen som både dirigent och arrangör. Projektet har vuxit fram organiskt under åren, det började med att en stråkkvartett som Arvinder var en del av gjorde en rad olika inspelningar för olika artister – i olika studios. Det blev en aning omständligt och snart kom de på att det var smartare att spela in låtarna från projekten under samma dag och studiotid.

– Att sätta ihop en stråkorkester för en enskild låt är väldigt dyrt. Man ska boka studio, hitta arrangör och betala alla musiker. Om man kan samsas med andra och ha en längre inspelningsdag där alla musiker är på plats, så kan man göra stråkinspelningar tillgängliga för fler. Stråkinspelningar ska inte bara vara för folk med pengar i ryggen.

Projektet har utvecklats till att ett trettiotal stråkmusiker från hela Norden nu samlas en gång i månaden och spelar in flera låtar från olika projekt på samma dag, i samma studio. Behovet av ensemblen har enligt Erik Arvinder, utöver aspekterna av effektivitet och tillgänglighet, uppkommit från att musikbranschen har blivit mer singelbetonad. Tidigare hände det ofta att man hyrde in en stråkorkester för en hel skiva, men nu blir det allt vanligare att man vill att stråket kommer in på en singel eller ett par låtar.

Jag gör gärna lite av varje för att bli som mest inspirerad. Klassisk musik och kammarmusik ligger ju väldigt nära hjärtat, men även populärmusik. Ju mer man kan ta åt sig av det musikaliska smörgåsbordet, desto bättre.

Hur är det att jobba som stråkarrangör?

– Det är väldigt inspirerande. Det är så kul att ta någon annans verk och försöka sätta sin egen prägel på det utan att göra någonting som faller utanför deras vision. Man måste vara ödmjuk inför att ens egen vilja alltid är sekundär. Om jag tycker något är en bra idé och artisten eller låtskrivaren tycker att det är en dålig idé, så är det en dålig idé, säger Erik Arvinder.

Det senaste året har stråkprojektet spelat in stråkar till bland annat Veronica Maggio, Galantis & Dolly Parton, Bo Kaspers Orkester och James Arthur. Erik Arvinder menar att SAMI till stor del har möjliggjort projektet genom utbetalningar till de musiker som medverkar på låtarna som spelas in.

– SAMI gör ett jättejobb med att registrera alla musiker på de över hundra låtar vi spelar in varje år, det är otroligt värdefullt för oss. Överhuvudtaget så är utbetalningarna från SAMI en viktig del av många musikers inkomst. Det har blivit en del av hela vår verksamhet, säger Erik Arvinder.

Hur ser du på rättigheterna för artister och musiker i Sverige? Vad kan bli bättre?

– Jag tror att det viktigaste för musiker just nu är att man jobbar mot ett regelverk för ersättning från streaming, i nuläget finns inget sånt. Det borde kunna förändras eftersom vi går mot ett mer digitalt samhälle.