“Rock’n’roll är crazy and loud, och det är vi med”
Systrarna Nathalie och Joceline Akgun bakom frisörkedjan Creative Headz vill att salongerna ska avspegla deras personligheter och genomsyras av en familjär, kreativ och kärleksfull stämning. Musiken i högtalarna är viktig för att skapa den känslan, och har alltid varit en del av varumärket. “Rock’n’roll är crazy and loud, och det är vi med”, säger Joceline Akgun, vd på Creative Headz.
Joceline Akgun anslöt sig till Creative Headz 2012, som hennes syster Nathalie Akgun grundade 2005. Idag är Joceline vd och arbetar bland annat med företagets utveckling och marknadsföring. Nathalie har en bakgrund som frisör och är creative director på bolaget. Systrarna kompletterar varandra väl, och samarbetet dem emellan har tagit Creative Headz på en stark tillväxtresa de senaste åren. Idag har frisörkedjan 13 salonger lokaliserade i Stockholm och Göteborg.
– Det är inte många som tror det om frisörbranschen, men vi jobbar väldigt datadrivet. Vi vill hela tiden utvecklas och är långt ifrån klara med vår tillväxtresa, säger Jocelin Akgun.
Visionen är att kunderna ska känna sig hemma på salongerna, att de ska mötas av en familjär, kreativ och kärleksfull stämning. Joceline menar att många andra frisörsalonger idag är ganska tysta och stela, och att det är strikt uppdelat vem som är kund till vilken frisör. Men på Creative Headz har man valt en annan väg.
– Våra salonger genomsyras av ett glatt och kärleksfullt kreativt kaos där frisörerna samarbetar med varandra. Vi älskar ju att ha roligt tillsammans! säger Joceline.
Musiken som spelas på salongerna har länge varit en del av Creative Headz varumärke, och bidrar starkt till kulturen på företaget enligt Joceline.
– Musiken är väldigt viktig för oss. Den gör mycket för samarbetet och för den familjära och kärleksfulla stämningen. Det är faktiskt inte ovanligt att vi dansar på jobbet, säger hon och skrattar.
Att artister och musiker får betalt är det enda rätta. De bidrar med så mycket kärlek genom sin musik.
Alltifrån mild hårdrock till reggaeton och pop spelas på frisörsalongerna. Det är personalen som själva väljer musiken, så i det stora hela är det en salig blandning som kommer ut ur högtalarna. Att musik är en del av Creative Headz varumärke inte bara hörs utan syns, då väggarna är prydda med affischer på artister och musiker. Joceline menar att musiken också är ett sätt för systrarna Akgun att sätta sin personliga prägel på frisörkedjan:
– Salongerna ska avspegla våra personligheter. Det är inte tyst hos oss, för vi är inte tysta. Rock’n’roll är crazy and loud, och det är vi med.
Så här kan det låta om du går in på en av Creative Headz salonger:
På personalfester och invigningar av nya salonger har Creative Headz också bokat många av Sveriges främsta artister för att spela live, bland annat Muwana, Sami, Linda Pira, Gee Dixon, Lilla Namo och Julia Frej. Att frisörkedjan använder sig av upphovsrättsskyddad musik i salongerna och haft musikavtal med SAMI sedan starten tycker Joceline Akgun är en självklarhet.
– Vi vill kunna spela vilken musik vi vill, och vi vill ju kunna spela musiken av de stora artisterna vi har på väggarna. Då är det ett självklart val att välja upphovsrättsskyddad musik. Sedan gillar jag att göra rätt för mig, och att artister och musiker får betalt är det enda rätta. De bidrar med så mycket kärlek genom sin musik, säger hon.