Meny

Pinchos: ”Musiken har alltid funnits i vårt DNA”

Årets vinnare av SAMI:s utmärkelse Guldnoten har låtit sitt numera välkända restaurangkoncept växa fram gradvis. Men att musiken skulle vara en central del av upplevelsen på restaurangkedjan Pinchos har varit en självklarhet från start.

Det är en win-win för oss att våra gäster får en genuin upplevelse och kan känna igen specifika låtar, samtidigt som vi skyddar våra artister och musiker.

– Vårt mål är att det ska vara en utflykt från vardagen att komma in genom våra dörrar. Vi vill skapa en skön sinnesstämning, en omedelbar förväntan på en kul stund, och en känsla av att här är det fritt och tillåtande. Musiken är verkligen en viktig del av det, säger Håkan Tiderman, Creative Director för Pinchos.

Pinchos har idag 74 restauranger i Norden, och växer just nu snabbt i Danmark och Norge. Att kliva in genom dörrarna på en Pinchosrestaurang är en upplevelse i sig, med en inredning som påminner om cirkus eller nöjesfält. När du först träder in i en av deras restauranger hälsas du välkommen av en hovmästare klädd som en cirkusdirektör. Med nypoppade popcorn i handen visas du därefter till din plats, där hela sällskapet använder Pinchos-appen för att välja bland otaliga rätter serverade i miniatyrformat. Hela tiden omges du av särskilt utvald och mixad musik.

–  Vi brukar säga att vi är fun dining – från inredningen till bemötandet, musiken du hör och maten som serveras, säger Håkan Tiderman.

Från papperslappar till Pinchos-appen

Pinchos historia är fascinerande. Kedjans framgångsrika och expansiva restaurangkoncept växte fram bland vänner, med start i en tapasrestaurang i ett källarplan i Göteborg. Det började med idén att låta gästerna själva kryssa för vilka tapasrätter de önskade på en papperslapp. Papperslappen blev sedan en app, ungefär samtidigt som smartphoneboomen kom.

– När vi lanserade den första appen trodde vi kanske att det skulle locka teknikintresserade killar. Men istället fylldes restaurangen med tjejgäng. Så har det också fortsatt, just tjejer verkar särskilt uppskatta att alla kan välja vad de vill och betala för sin egen mat istället för att diskutera hur man ska dela notan. Förutom appen finns inget digitalt i våra restauranger – inte så mycket som en skärm på väggarna.

Resten är, som man säger, historia. Den karakteristiska inredningen har med åren vuxit fram, och kan idag jämföras med en flykt från vardagen som påminner om  ett nöjesfält sent på kvällen eller en cirkus i sekelskiftets Paris. Som mest har kedjan vuxit med 10-15 restauranger om året, och nu, drygt tio år efter att den första restaurangen öppnade, finns det 74 Pinchosrestauranger i fyra länder. Det är bara att konstatera att Pinchos egenutvecklade blandning av inredning, mat, teknik, bemötande och musik är ett framgångsrecept.

Vilken musik spelas på Pinchos? Lyssna här:

“Det är värt att jobba med det som är på riktigt”

I dag arbetar Pinchos med Music in Brands för att få ett perfekt soundtrack till sina restauranger. Skälet till att grundarna redan från början prioriterade musiken så högt är att en av grundarna själv är musiker.

– Musiken har alltid funnits i vårt DNA. En av grundarna är gammal coverartist och han har en väldigt tydlig bild av vilken roll musiken spelar i att skapa en bra kväll och sprida glädje. Vi jobbar med våra egna musikmixar och de är en del av vår grundstory. Grundmixen som är vår varumärkesbyggande mix går i bossanova. Det ger både igenkänning och nyfikenhet, och adderar till upplevelsen utan att störa. På helgerna låter vi tempot sticka iväg lite, så att vi liksom kapslar in den där härliga helgkänslan. Och under sommaren har vi en mix som känns just som att dra av sig vinterkläderna och komma ut i solen.

Pinchos egna mixar omfattar numera mer än 3 000 låtar. En stor variation är viktig inte minst för personalens arbetsmiljö. Beslutet att genomgående arbeta med upphovsrättsskyddad musik är framför allt strategiskt och kommersiellt, men inte uteslutande. Håkan Tiderman uttrycker det i termer av att vara ”lite känslig mot det där som bara nästan är på riktigt”.

– Det är värt att jobba med det som är på riktigt. Sedan har vi som ligger bakom Pinchos en otrolig respekt för kreatörerna. Det är klart att alla som gör ett kreativt arbete, precis som när vi försöker skapa vårt koncept, ska ha betalt för det. Det är en win-win för oss att våra gäster får en genuin upplevelse och kan känna igen specifika låtar, samtidigt som vi skyddar våra artister och musiker.