”Musiken ska ha själ”
Det som började som ett hål i väggen för snart fyra år sen har exploderat till 32 restauranger runtom i hela Sverige. Bastard Burgers startade upp sin omåttligt populära hamburgerkedja i Luleå 2016 med målet att skapa en blandning av Norrland och New York, och det är med bland annat musiken de skapar den känslan. ”Musiken är en av de viktigaste ingredienserna i vårt koncept”, säger Thomas Niemi, Head of Lifestyle Development på Bastard Burgers.
En passion för streetfood och hip hop tillsammans med drömmen om den perfekta burgaren var det som kickade igång framgångssagan Bastard Burgers. Planen var från början att öppna en andra restaurang inom två år, men succén var ett faktum och bara fyra år senare har de inte bara 32 restauranger i Sverige utan har även lanserat sin egen öl, merch och har siktet inställt på New York.
– När man växer så som vi gör så är det lätt att man tappar rötterna och det man kommer ifrån. En del av mitt uppdrag är att bibehålla grunden och själen när vi växer så snabbt, säger Thomas Niemi som är Head of Lifestyle Development på Bastard Burgers. Han har varit med sen starten, först som konsult och sen drygt ett år tillbaka som anställd. Han ansvarar för att se till att allt ifrån musik och evenemang till samarbeten håller samma känsla som de eftersträvat sen start.
– Allting har blivit större och vi breddar hela vår kulturdel. Vi kollar bland annat på att anordna skatetävlingar och festivaler. Senare i år öppnar vi även upp vår egen webbshop.
Genom att välja upphovsrättsskyddad musik vill vi stötta artister, stora som små, och se till att de får en inkomst som hjälper musiklivet att fortsätta växa.
Musiken är en av de viktiga komponenter som håller en röd tråd genom varje restaurang, men det ska inte bara låta bra. Det är även viktigt att musiken förmedlar rätt känsla och budskap.
– När jag gör spellistorna för restaurangerna lyssnar jag igenom all musik som spelas flera gånger om. Det handlar inte bara om hur de låter utan också om hur de känns och vad de säger, vi vill att det ska finnas positiva budskap som skapar en positiv stämning. Musiken ska ha själ.
Det är inte bara genom kurerade spellistor som musiken är närvarande, utan Bastard Burgers brukar även ha liveakter som spelar under deras öppningsevent. Just relationen till artisterna är viktig för Thomas.
– Först och främst måste det vara akter som vi vet kan leverera live och som passar in i vår musikaliska profil. Men det är även viktigt för oss att det ska vara artister som vi tycker om. De flesta bokningar gör vi direkt med artisterna, vi vill ha en stark relation till de som uppträder på våra event.
En annan viktig aspekt för kedjan är hållbarhet. På sin hemsida redovisar de fullt ut för sina utsläpp och sin klimatkompensering. För Thomas är det en självklarhet att som stort företag ta ansvar.
– Det är ett måste. Vi är ett nytt och modernt företag som tänker långsiktigt. Det vi gör påverkar miljön och det är vår skyldighet att kompensera för det. Vi måste kunna ge tillbaka.
För företaget är hållbarhet inte bara en fråga om miljön. Den genomsyrar även deras spellistor där de har valt att använda sig av upphovsrättsskyddad musik.
– Om man tittar på våra listor ser man att det finns en blandning av stora artister och mindre independentartister. Genom att välja upphovsrättsskyddad musik vill vi stötta artister, stora som små, och se till att de får en inkomst som hjälper musiklivet att fortsätta växa. Våra spellistor snurrar på alla våra restauranger, sju dagar i veckan, från norr till söder. Det är ett perfekt sätt att introducera våra gäster för både ny och gammal musik.