Meny

”Musiken har betydelse för smakupplevelsen.”

När Max nyligen lanserade sin Grand Delux Umami så tog man hjälp av specialkomponerad musik för att öka smakupplevelsen. Vi på SAMI blev givetvis nyfikna på resultatet och ringde upp Kristoffer Stenqvist som är Medie- och digitalchef på Max för att höra mer.

Tomat

Smak: syrlighet, sötma
Karaktär: friskt
Ljud: höga frekvenser

Vill du veta mer om hur alla ingredienser låter, besök www.soundsofumami.se.

– Vi tycker att Umamiburgaren kanske är den bästa burgaren vi någonsin har tagit fram och vid lanseringen så ville vi utmana oss själva och vår bransch att ta smakupplevelsen ännu längre. Vi ville ta reda på om vi kunde förhöja smaken ytterligare med hjälp av ljud. Därför utvecklade vi tillsammans med ljud­specialister ”Sounds of Umami”, ett musikaliskt smakäventyr som förhoppningsvis ska ge våra gäster en ny typ av matupplevelse, berättar Kristoffer Stenqvist.

– Responsen har varit väldigt positiv. Det är många som hört av sig till oss för att veta mer, men också för att berätta att de tycker att det var ett kul grepp, fortsätter han.

Max är den svenska familjeägda hamburgerkedjan som öppnade sin första restaurang redan 1968 i Gällivare. Nästen 50 år senare är det sönerna Bergfors som driver företaget med fler än 100 restauranger över hela landet och 4 500 anställda.

– Max är fortfarande inne i en expansiv fas och ambitionen är att fortsätta växa med ca tio nya restauranger per år framöver. Det ställer stora krav på alla delar av organisationen, säger Kristoffer Stenqvist.

Målet är att bli klimatneutrala

Alla produkter på menyn är klimatmärkta med hur mycket koldioxidutsläpp respektive produkt genererar. Samtliga restauranger använder el från vindkraft och utsläppen klimatkompenseras till 100 procent genom trädplantering i Afrika. Redan 2003 var Max först bland kedjorna att introducera nyckelhålsmärkta alternativ på menyn och 2016 femdubblades det gröna sortimentet.

– För oss är smak och kvalitet två av de viktigaste komponenterna för en bra smakupplevelse. Vi vill erbjuda goda burgare för alla, oavsett gästens preferens runt rött eller icke-rött kött, poängterar Kristoffer Stenqvist.

– Hållbarhetsarbetet genomsyrar alla områden och utgår alltid från det lokala, vare sig det gäller ingredienser, personal eller musik. Därför blir det lika självklart för oss att spela och stödja svenska artister och musiker som det är att vi enbart serverar kött från Sverige på våra restauranger, fortsätter han.

Vi har en omfattande musikstrategi som en naturlig del av vår varumärkesplattform.

Musiken på Max restauranger är en viktig del av varumärkesarbetet och spellistorna levereras av musikbolaget Heartbeat som precis som både SAMI och Stim har varit en samarbetspartner så länge det spelats musik på restaurangerna.

– Vi har en omfattande musikstrategi som en naturlig del av vår varumärkesplattform. Musiken ska passa den sinnesstämning vi vill att våra gäster ska ha och när vi för många år sen började spela musik på våra restauranger, så valde vi att bara spela musik som framfördes på svenska. I dag spelar det ingen roll om låtarna är på norska eller engelska, så länge det är svenska artister, säger Kristoffer Stenqvist.

– Det är viktigt för oss är att vara lyhörda och lyssna på våra gäster. Det är många som hör av sig till oss om vad vi spelar för musik och det är inte sällan vi får reaktioner på sociala medier som exempelvis Twitter, fortsätter han.

Sommaren 2016 fick Max möjligheten att servera mat på festivalen Way Out West, som sedan 2012 endast serverar vegetarisk mat. Det får väl ändå ses som ett fint betyg till er vegosatsning?

– Ja, Way Out West har ju ett väldigt tydligt hållbarhetstänk som passar vårt varumärke, men vi var också medvetna att det också skulle ställa enorma krav på vår driftorganisation. Samtidigt gillar vi att utmana det traditionella och ständigt utvecklas som företag. Att få möjlighet att vara en del av lösningen som ger tusentals besökare en bättre festivalupplevelse var något vi gärna villa utmana oss själva med, säger Kristoffer Stenqvist.

– Det är svårt att förstå omfattningen av ett sådant här projekt. Vi var tvungna att bygga upp fullskalig kapacitet att servera 30 000 personer om dagen, på en kulle i en skog, säger Kristoffer och skrattar.

– Vår satsning blev en succé. Under en festivaldag sålde vi fler hamburgare än vi någonsin gjort på en ordinarie restaurang i landet under en enskild dag!

Då kanske vi kan räkna med att ni kommer att vara på plats i Göteborg även den här sommaren?

– Ja, vi kommer att vara på plats igen. Festivalen passar vårt sätt att arbeta och Max vill gärna bidra till att lösa mathanteringen genom att erbjuda god mat även utan rött kött. Precis som förra året kommer vi också att skruva om mixen av låtar på våra restauranger under sommaren, allt för att möta upp de svenska artisterna som kommer att spela på festivalen, säger Kristoffer Stenqvist.

Avslutningsvis Kristoffer, vad lyssnar du själv på för musik när du ska äta din hamburgare?

– Till min Umamiburgare lyssnar jag givetvis på vår specialkomponerade musikslinga, men annars är jag nog vad man skulle kalla en typisk allätare och lyssnar gärna på artister som Seinabo Say, Erik Lundin och Zara Larsson.

Annika Hiltunen

Läs även: ”Musiken förbättrar shoppingupplevelsen”.

Kristoffer Stenqvist

Way Out West