”Musiken förbättrar shoppingupplevelsen”
Svensktillverkade möbler av IKEA är en Sveriges mest kända exportvaror. Precis som svensk musik har de bidragit till att sätta det lilla landet i norra Europa på kartan över hela världen.
2010
vann IKEA Stimgitarren som delas ut till kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete.
På Ikeas enorma varuhus samsas de under samma tak. Här är de ljuva tonerna från högtalarna nästan lika viktiga för shoppingupplevelsen som själva exponeringen av möblerna.
– Genom att spela tilltalande musik för våra kunder så förbättrar vi deras shoppingupplevelse. Kunden stannar längre och förhoppningsvis handlar man mer, berättar Annika Björnberg på IKEA Service Office i Helsingborg.
Men det är inte enda anledningen till att Sveriges största företag till både yta och omsättning, sätter musikernas upphovsrätt i fokus. Bland Billy-hyllor, Sultan-madrasser och Stockholm-mattor jobbar också många musiker.
– På flera av våra varuhus har vi fantastiskt duktiga medarbetare och chefer som är engagerade musiker. Det är viktigt att bevaka upphovsrätten, inte minst från deras perspektiv, säger Annika Björnberg.
Ikea jobbar medvetet med musikmiljön.
2010 vann de Stimgitarren för sitt genomtänkta sätt att använda ljudet på. Och med hjälp av en musikleverantör väljs musik som är anpassad efter den breda målgruppen ut för att skapa en trivsam atmosfär i varuhuset.
– Valet av musik är ett resultat av vad det är för känsla vi vill förmedla till våra kunder, men är även anpassad efter att kunden ska kunna få lite lugn och ro i större köpprocesser som till exempel i vår köksavdelning, säger Annika Björnberg.
Genom att spela tilltalande musik för våra kunder så förbättrar vi deras shoppingupplevelse.
En tyst butik skapar en konstig känsla
Musiken är en så viktig del att det märkts tydligt i butiken när det blivit något fel på utrustningen.
– När varuhuset upplevs som tyst blir det en konstig känsla och kunderna tar sig igenom affären snabbare, berättar Annika Björnberg.
Ikea har till och med haft kunder som hört av sig och önskat att de ska spela en annan slags spellista.
– Jag kan få samtal från de som tycker vi ska spela musik ur en annan genre. Överlag får vi ganska stora reaktioner så fort något, mot förmodan, går fel, säger hon.
Anna Björk
Mer läsning: ”Musiken är en del av vår verksamhet.”