Meny

”Med SAMI får vi det största musikaliska smörgåsbordet”

Årets vinnare av SAMI:s musikpris Guldnoten är modekedjan Grandpa, varumärket som återskapar den unika känslan av kökshänget på en stökig hemmafest i sitt utbud av mode och inredning. När SAMI träffar vd:n Jonas Skommevik berättar han om Grandpas ledord, medarbetarnas roll i musikvalet och varför SAMI är ett musikaliskt smörgåsbord för svenska verksamheter.  

Helena, butikschef på Grandpas butik i Stockholm, tar emot priset för Guldnoten 2023 av Marcus Mihaylov, Key Account Manager på SAMI

Jonas Skommevik, vd för Grandpa

Jonas, vd för mode- och livsstilskedjan Grandpa, sitter i ett välinrett rum med färgglada grafiska posters och energifyllda toner av 90-tals hiphop i bakgrunden. Han är på Grandpas huvudkontor i Stockholm och berättar med stolthet att företaget precis har öppnat sin fjärde butik. Perfekt timing, menar Jonas, som precis har fått reda på att Grandpa är årets vinnare av SAMI:s prestigefyllda musikpris Guldnoten. Den årliga utmärkelsen uppmärksammar och hyllar en verksamhet som under det gångna året har använt sig av upphovsrättsskyddad musik på ett kreativt sätt för att driva sin verksamhet framåt.  

– Vi är orimligt nöjda! I Grandpas butiker strävar vi efter att förmedla en hemtrevlig känsla kantad av utforskande och inspiration. Precis som i köket på en livlig hemmafest, där man kan zoona ut från stöket och njuta av ett trevligt häng med gamla vänner men även nya spännande bekantskaper. Och som alla vet är det musiken som gör en lyckad fest! säger Jonas.  

Motiveringen till vinsten lyder: Med magiska melodier som genomsyrar deras verksamhet, skapar Grandpa en shoppingupplevelse som bjuder in till lekfullhet och gemenskap. Genom samarbeten med lokala artister, livespelningar i deras butiker och spännande spellistor kurerade av medarbetarna, har årets vinnare lyckats förena mode med musik på ett kreativt och hållbart sätt. Därför är det med stolthet som SAMI tilldelar Grandpa Guldnoten 2023.   

– Det är oerhört viktigt för oss som varumärke att göra rätt för oss. I 20 år har musiken genomsyrat varje åder i vårt arbete, och för att kunna ha en eklektisk blandning av musik som representerar oss behöver vi det största smörgåsbordet som finns. Det får vi genom vårt musikavtal med SAMI.  

Idén till varumärket kom till när grundarna Jonas Pelz, Martin Sundberg och Anders Johansson upplevde en frustration kring Stockholms modescen, som de upplevde var alldeles för högfärdig och exkluderande. I kontrast mot det skapade de därför Grandpa, ett modemecka för alla som söker snygga kläder och inredning i en välkomnande och avslappnad butiksmiljö. Lika delar folkligt och inspirerande, en perfekt balans som till stor del skapas med hjälp av låtarna som spelas i högtalarna.  

– Vi ser på musiken som en bärare av den unika Grandpa-känslan. Hos oss får medarbetarna styra tonerna i butikerna, vilket resulterar i en salig blandning av bland annat bossa nova, jazz, soul och pop. När det kommer till musiken är vår röda tråd att det inte finns någon röd tråd. Enda regeln är att det aldrig får vara tyst i högtalarna!  

Jonas minns tillbaka till hur han brukade bäva inför julen när han själv jobbade i butik. Som musikälskare var det frustrerande att inte få styra spellistorna i sin egen arbetsmiljö, och i stället behöva lyssna på samma jullåtar av Mariah Carey och Wham! flera veckor i sträck.  

– Inför julen i fjol släppte vi faktiskt julspellistor för varje butik. Medarbetarna fick välja helt själva, vilket resulterade i en salig blandning av låtar med allt från tropiska toner till Italo disco. Det är så vi jobbar, alla i arbetskåren får vara en del i tonsättandet av Grandpa.  

Rapparen Mattis spelade live i Grandpas butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö

Och varumärket tonsätts med mer än bara spellistor. Under pandemin upplevde Jonas och hans kollegor att kunderna gick miste om den klassiska Grandpa-gemenskapen när de inte längre kunde handla i de fysiska butikerna. Spontana AW:s i butikerna ersattes av digitala events, och i det förlorade man det värdefulla mötet i köket på hemmafesten. Efter pandemin satte modekedjan som mål att återskapa det unika mötet i butikerna, och svaret blev en kostnadsfri liveturné i samtliga butiker runt om i landet.  

– Grandpas ledord är ”Good People, Good Products, Good Impact.” Vi implementerar det som en checklista vid varje vägval, från upphandling av it-system till val av leverantörer. Med vår liveturné med Malmös stjärnskott och hiphopartisten Mattis var det ganska enkelt. Han är en god vän till oss med sunda värderingar och vars uppträdanden skapar ett mervärde för våra kunder. Vi sålde nog inga varor under Mattis spelningar, men det var riktigt trevligt för alla inblandade och det räckte för oss!  

Vad många skulle uppfatta som en misslyckad säljaktivitet, ser Jonas som ett värdeskapande som är större än pengar.   

– När vi skapar musikupplevelser i våra butiker gör vi inga knöliga kalkyler eller sätter komplexa säljmål. Musiken är en direkt reflektion av medarbetarna och kunderna som utgör Grandpa, och syftar inte till att stimulera köpbeteenden. Kunderna kan lämna butiken med en påse kläder eller en påse goda känslor, vilket som är en vinst för oss.