”Med en känsla av äkthet och historia i väggarna”
Mitt i Göteborgs hjärta ligger Nefertiti: en av Sveriges absolut äldsta jazzklubbar som dessutom varit SAMI-kunder i över 30 år. SAMI får tillfälle att prata musik med klubbens verksamhetsutvecklare Tomas Olsson där han berättar om klubbens anda och vikten av bra musik.
Vi hoppas kunna både överraska och utmana, och beröra vår publik.
”Nefertiti är en fantastisk lokal med en känsla som liknar klubbar i New York, mysiga valv, en intim lokal som skapar närhet mellan publik och artist/band. Upplevelsen är många gånger magisk med en känsla av äkthet och historia i väggarna som efter 41 år som inte lämnar någon besökare oberörd. ” – Tomas Olsson
Nefertiti har haft musikavtal med SAMI i över 30 år och sedan 1978 har Nefertiti välkomnat Göteborgs alla musikälskare till sin klubb där de inte bara är experter på Jazz, utan spelar idag allt från Soul till elektronisk musik. Tomas berättar för SAMI att musiken är noga utvald för att passa alla deras medlemmar och publiken som besöker Nefertiti.
Hur tänker ni kring variation och vilken musik som ska spelas?
Nefertiti är ju i grund och botten en Jazzklubb, så våra musikval är ofta noga utvalda att passa våra medlemmar och vår publik. Vi försöker också variera våra bokningar av band och artister för att kunna erbjuda bra musik för olika målgrupper, vi bokar både internationella, nationella och lokala band och artister.
Om Nefertiti:
- Har varit kund hos SAMI i sedan 1988.
- Har ca 200 konserter per år.
- Nefertiti drivs av en ideell medlemsförening där du kan bli medlem.
Vi vet att musik har en stark påverkan på människor och att det kan påverka såväl arbetsmiljöer som människors sinnesstämning. Det är också allmänt känt att rätt musik för publiken kan ge försäljningen en ordentlig knuff i rätt riktning.
Hur påverkar musikvalet stämningen i lokalen?
Vi hoppas kunna både överraska och utmana, och beröra vår publik. Stämningen blir såklart olika beroende på vem som står på scen.
Påverkar valet av musik också försäljningen?
Absolut, olika musikstilar lockar olika publik, som i sin tur påverkar försäljning av både mat och dryck.