”Upphovsrätten är grunden”
Johan Ramström är 41 år och växte upp i Kalmar. Han är musiker, låtskrivare och producent, har startat eget förlag, skivbolag och management, och har till exempel varit med och skrivit låtar som tävlat i den svenska Melodifestivalen, som ”Me and My Drum” 2011 och ”Don’t Stop” 2015.
Vägen till eget sound
Musiken kom tidigt in i Johans liv, föräldrarna lyssnade mycket på musik och fick Johan och hans syster att spela instrument. Och musiken skulle komma att ta stor plats i hans liv.
Johan jobbade som tekniker på dataföretag i Kalmar, men kände inte att det fyllde någon verklig mening i livet. En dag fick han nog, sa upp sig och satte sig att funderade på vad han skulle göra istället. Han kom snart fram till att musik vore kul att jobba med och tog alla sina besparingar för att bygga en studio i sin lägenhet.
– Sen satt jag och lipade i tre månader för jag förstod ingenting – varken hur tekniken funkade eller hur man skriver låtar. Det här var ju före youtube och det fanns ingen att fråga.
Beslutsam och envis som bara en smålänning kan vara, stretade han vidare och började till slut förstå hur han skulle få inspelningar och produktioner låta bättre. Och så småningom även hur han ville att melodier och harmonier skulle låta – han hittade sitt eget sound.
Vid en vända i Stockholm för att träffa skivbolag blev han presenterad för Andreas Carlsson. Han måste ha gillat vad han hörde, för några veckor senare satt de i Johans lägenhet i Kalmar och började skriva låtar tillsammans.
– Andreas blev en inspiratör och jag har honom att tacka för mycket – han öppnade många dörrar åt mig.
Under 2001 flyttade Johan till Stockholm och in i Cosmos studios, signade med Sony ATV Publishing och fick jobba med internationella låtskrivare på högsta nivå.
– Det var en magisk och oskuldsfull tid. Den ena efter den andra kändisen passerade den studion.
– Sen kom The Pirate Bay-åren… Den tuffaste svackan jag, och förmodligen även musikbranschen, varit med om. Jag insåg vikten av att ha kontroll på hela processen och 2010 startade jag eget förlag, och senare även skivbolaget RamPac Recordings och Management.
Nu 2017 har han startat ett nytt företag tillsammans med Stefan Palmquist, tidigare försäljningschef på Spotify.
– Stefan och jag kommer från var sitt håll av musikbranschen och brinner lika mycket för musik båda två. Vi har dessutom jävligt kul ihop så vi tänkte: varför inte ha kul på jobbet också? Sagt och gjort, vi startade Dist Sthlm och nu är det mycket spännande tider för oss.
Varumärken och musik
På Dist arbetar Johan och Stefan med att koppla ihop näringsliv och varumärken med musik och kultur. De hjälper företag med att koppla musik till sin varumärkesstrategi och har tagit fram en festivalplattform tillsammans med Livemusik Sverige – en ny arena där varumärken och musikfans kan mötas.
– Det är vårt första projekt tillsammans med Livemusik Sverige som vi är väldigt exalterade över. Femton festivaler med sammanlagt 2,5–3 miljoner besökare har nu för första gången en gemensam arena för sponsring. På denna erbjuds företag och organisationer möjlighet att aktivera varumärken både online och offline
– Vi ser att det växer fram musik- och stadsfestivaler lite överallt i Sverige och vi vill hjälpa dessa festivaler att få mer ekonomisk hållbarhet. I slutänden gynnar det festivalbesökaren genom att skapa mervärde och förhöja festivalupplevelsen.
– På andra sidan Atlanten kan vi se att varumärken jobbar närmare och ser fördelarna med att samarbeta med aktörer inom musik och kultur. Det här sättet att arbeta är bara i sin linda i Sverige och Europa, och vi vill vara med och utveckla det här på hemmafronten. Vi ser hur företag och varumärken kan få konkurrensfördelar genom att jobba i symbios med musik och kultur.
En bra melodi är alltid en bra melodi
Johan beskriver sig själv som en ”sucker för hits”, och säger sig inspireras av all slags musik. Han menar att en bra melodi alltid är en bra melodi oavsett hur den förpackas eller produceras. Men han älskar när folk spelar ny musik för honom.
– Då smyger jag på någon av mina Shazam- eller soundhound-appar för att få in låtarna i mina spellistor. Jag har det lyxigt på det kontoret där vi sitter – inhysta hos en produktionsbyrå – de turas om med spellistorna hela dagarna så det blir en uppsjö av oupptäckt musik.
– Sen beror det lite på vad jag ska göra. Ska man ha fest kan det vara kul att riva av hits. Om jag går och tränar kampsport laddar jag gärna med Entombed på vägen dit, och det kan bli klassiskt på vägen hem för att varva ner.
Upphovsrätten är grunden. Utan den skulle det inte vara meningsfullt att skapa något.
Med koll på sina rättigheter
Johan beskriver att det alltid varit självklart att ha koll på sina rättigheter och intäktsströmmar från hans låtskrivande och producerande. Därför var det en självklarhet att gå med i SAMI redan när han bodde i Kalmar och spelade i olika band.
– Upphovsrätten är grunden. Utan den skulle det inte vara meningsfullt att skapa något. Det är alltid ett trevligt tillskott när utbetalningarna kommer. Och intäkterna från SAMI har ökat allt eftersom. Numera ser jag att jag får ersättningar från andra delar av världen också, framförallt USA vilket SAMI ska ha en stor eloge för.
– Det är alltid tillfredsställande och lite smickrande att veta att jag gjort något som folk tycker om, som berör och som de ska få känslor och minnen till.
Enligt Johan finns en stor okunskap om hur upphovsrätten fungerar, där många har svårt att förstå de olika delarna i rättigheterna – vem som äger vad, vad master-rättigheter är och vilka rättigheter som finns på förlagssidan, till exempel.
– Vi behöver en stark upphovsrätt och schyssta, transparenta villkor. Jag skulle vilja se mer utbildning kring rättigheter. Ge kreatörer förståelse för hur värdefullt det är att vara master-ägare!
Ninni Grufvman
Mer läsning: ”Det är så mycket kärlek”, SödraSidan