Meny

Bakgrundssångerskan Jeanette Olsson sjunger med legenderna: ”Ett hantverk bakom kulisserna”

Musikern Jeanette Olsson har sjungit med världsartister som Celine Dion och Britney Spears i över 25 år, och varit medlem i SAMI lika länge. Kärleken för sången ledde henne till studion Cheiron i Stockholm, och sedan tvärs över Atlanten till navet av Hollywood. Idag delar hon med sig av berättelsen om resan hit, och vägen framåt.

Det handlar om de tre T:na: tur, timing och talang – i den ordningen.

Bakgrundssångerskan Jeanette Olssons cv är minst sagt imponerande. I bagaget har hon samarbeten med världsstjärnor som Rihanna och Ariana Grande. När hon får frågan om hur det är att jobba med några av vår tids största artister, skrattar hon.

– Inte så glamoröst som man kan tro! Det är sällan man träffar artisterna i studion, ofta är det bara producenten och låtskrivaren som är där. Och processen för musikskapandet ser likadan ut, det är precis som att spela in en demo. Sen kan jag ändå tycka att det är coolt att kunna be producenten att sänka Celine Dions röst för att jag ska kunna koncentrera mig bättre när jag sjunger, säger hon med glimten i ögat.

När SAMI pratar med Jeanette är hon i sitt hem i Grekland. Där har hon sin egen inspelningsstudio som används flitigt, och planerar att inom kort lansera en ny Youtube-kanal om sångproduktion. Idag består hennes diskografi av hundratals världskända låtar, och under samtalets gång bryter hon med jämna mellanrum ut i en nynnande stämma för att komma ihåg låttitlarna.

Det var skolavslutningen på gymnasiet som var startskottet för Jeanettes professionella musikkarriär. Det visade sig nämligen att den kända producenten och låtskrivaren Andreas Carlsson satt i publiken under hennes framträdande, vilket ledde till att hon fick chansen att jobba med honom och hans artister som bakgrundssångerska. När han några år senare värvades till den anrika inspelningsstudion Cheiron Studios på Kungsholmen fortsatte hon att sjunga med dem där.

Cheiron-studion på Kungsholmen i Stockholm.

Det är ett viktigt hantverk som tar plats bakom kulisserna, och det kräver både expertis och tid

Under åren på Cheiron sjöng Jeanette i bakgrunden på några av 2000-talets största album, bland annat Britney Spears …Baby One More Time. Efter att länge ha jobbat med några av Hollywoods popstjärnor på distans, bestämde hon sig för tio år sedan att lämna Stockholm och flytta till underhållningsmeckat Los Angeles. Väl på plats fick hon jobbet som körsångerska i den populära musikalkomediserien Glee, där hon fick finslipa sitt hantverk ytterligare tillsammans med några av världens främsta sångare.

– Att vara bakgrundssångerska kräver en viss bredd som frontartister inte alltid behöver. Du måste kunna anpassa din röst så att den passar in i musiksammanhanget och förmedlar känslan som producenten vill åt. Det är ett viktigt hantverk som tar plats bakom kulisserna, och det kräver både expertis och tid.

När Jeanette tillfrågades om att göra en cover på Sound of Music-klassikern Edelweiss till introt för tv-serien The Man in the High Castle, tackade hon ja. Under inspelningen ville producenten att hon skulle sjunga långsamt med en hes röst och en brytning som hon tyckte lät mer japansk än österrikisk. När hon var färdig med tagningen, tog hon av sig hörlurarna och frågade förvirrat om det inte lät lite otäckt. Då ropade producenten exalterat att det var precis den känslan han var ute efter.

– Det är bara roligt, tycker jag. Att vara studiosångerska är nästan som att vara en röstskådespelerska, man anpassar rösten efter känslan som man vill förmedla till publiken.

 

SAMI är en artists bästa kompis

Jeanette blev medlem i SAMI när hon spelade in sina första låtar för 25 år sedan, och har haft dem vid sin sida sedan dess. Ibland roar hon sig med att kolla upp vilka länder hennes ersättning samlas in ifrån. Ofta är det länder i Europa och Nordamerika, men ibland hittar hon ett eller annat asiatiskt land på listan. Som artist är hon tacksam för att SAMI ansvarar för insamlingen globalt.

– SAMI är en artists bästa kompis. Det är från SAMI som jag faktiskt får en stor del av min inkomst som verksam artist. Jag hade aldrig kunnat hålla koll på all den ersättning jag har rätt till själv.

Jennifer Lopez album Love? som Jeanette sjunger på.

Jag svarade: ”Vilket udda namn, Britney Spears. Det låter som en hemmafru.”

Idag delar hon gärna med sig av sina lärdomar från åren i branschen med nya artister. Ett citat Jeanette bär med sig hörde hon när hon föreläste om musik på en gymnasieskola::  ”Det handlar om de tre T:na: tur, timing och talang – i den ordningen.”

– Man måste ta varje chans man får, för man har ingen aning om vad som kommer att bli stort. När Jörgen Elofson frågade om jag ville sjunga med den nya artisten Britney Spears på hennes låt Sometimes, svarade jag först ”Vilket udda namn, Britney Spears. Det låter som en hemmafru.” Men jag tog uppdraget, och det är jag tacksam för idag.

Talang har Jeanette Olsson alltid haft, men nu i efterhand inser hon att timingen har hon faktiskt haft tur med. Att hon har varit på rätt plats vid rätt tid. Ett annat exempel på det är när hon fick möjligheten att jobba med popstjärnan Jennifer Lopez.

– Jag träffade producenten Nadir ”RedOne” Khayat på Henson Recording Studio i Hollywood, en av de musikstudior som jag och mina Glee-kollegor spelade in i. Han hade precis börjat jobba med artisten Jennifer Lopez, och frågade om jag ville jobba med dem. Jag sjöng på nästan hela hennes album Love?, som än idag är det albumet jag får mest SAMI-ersättning från.