Meny

Fem snabba frågor om Indiens musikmarknad

Indien är en av världens största musikmarknader. Med snabbt växande tillgång till internet och strömmande musik finns också stor tillväxtpotential även för internationell repertoar. I slutet av 2020 tecknade SAMI avtal med den indiska organisationen Indian Singers’ Rights Association (ISRA), för utväxling av internationella ersättningar. Vi ville veta mer om musikmarknaden i Indien och ställde fem snabba frågor till Sanjay Tandon, vd på ISRA.

Sanjay Tandon, känd som ”Copyright Man of India”, en pionjär inom upphovsrätt i Indien och utvecklade Indian Performing Right Society Limited (IPRS) från grunden till en internationellt erkänd organisation. Sanjay är också en välkänd sångare som har tilldelats många utmärkelser och erkännanden i Indien.

Hur skulle du beskriva Indiens musikmarknad?

– Den indiska musikmarknaden domineras främst av filmmusik. 70 procent är filmmusik, 25 procent är annan indisk musik och 5 procent är internationell musik. Marknaden domineras av några få artister, kanske 15-20 stycken. Den musik som inte är filmrelaterad hör till genrer som Ghazals, Classical, Devotional, Sufi, Folk och Independant.

– I västerländska länder formas musiken av låtskrivarna och artisterna som framför den. Men i Indien spelar filmproducenter en viktig roll i processen för musikskapandet, och filmmusiken formas av skådespelaren som avbildas i filmen.

 

Hur är synen på upphovsrätt och utövares rättigheter i Indien?

– Upphovsrätten blir en viktigare fråga i Indien, särskilt efter lagändringarna 2012. Utövarnas rätt att få ersättning är nu inskriven i själva lagen och därmed omöjlig att undgå.

– I och med att vi har avtal med SAMI och andra utländska organisationer representerar ISRA även utländsk repertoar. Det gör att vi kan samla in ersättning även från musikanvändare som bara spelar utländsk musik.

Läs mer om ISRA på: isracopyright.com

ISRA representerar i dagsläget bara vokalartister – vad kommer det sig?

– I Indien är det bara sångare som är en organiserad grupp och därför började vi med att administrera och driva igenom rättigheterna för dem. Men ISRA-styrelsen har långtgående planer på att bredda sitt representationsområde för att omfatta samtliga artister. Vi siktar på att kunna göra det under 2022.

 

Hur ser framtiden ut för ISRA?

– ISRA har en enorm potential eftersom Indien är ett land där musik konsumeras i stor omfattning, artister respekteras högt och har många fans. Licensiering av utövarrättigheterna kommer att ta verklig fart så snart vi är tillbaka till ett normalläge efter effekterna av Covid19. Indien som marknad utvecklas mycket snabbt för digitala affärer.

Vilken musik gillar du själv att lyssna på?

– Jag är själv sångare och älskar musik från 60- till 80-talet, allra helst Country Music. Bland indiska artister är jag ett fan av Lata Mangeshkar, Mukesh, Asha Bhosle, Mohd Rafi, Kishore Kumar, Hemant Kumar, Manna Dey, S P Balasubrahmaniyam, R D Burman och Madan Mohan. Bland internationella artister älskar jag Bee Gees, Elton John, Lionel Ritchie, Stevie Wonder, Kenny Rogers, Bob Dylan, Rolling Stones.

 

Läs också: SAMI träffar avtal med den indiska organisationen ISRA