Meny

Hallå där Sofie Saberski på Indiska …

… som har ett pågående samarbete med sångerskan Linnea Henriksson, aktuell i kommande säsong av ”Så mycket bättre” och med årets VM-låt.

Butiksmusiken är ju en jätteviktig del för att skapa känslan för varumärket.

Hur kommer sig detta?

– Vi har som ambition att jobba med inspirerande personer. Vi kallar det ”The boho way”, för att symbolisera en avslappnad och kreativ livsstil. Mycket inriktat på kvinnor. Då har vi tittat på personer som känns inspirerande med kreativa yrken. Som känns som bra förebilder för Indiskas kunder och som vi också tror gillar Indiska själva.

Spelade musiken en roll för ert val?

– Ja, absolut. Men man får inte lyssna för mycket på hennes texter, de kan vara lite för ledsamma ibland. Men sånt är livet, och så är det för våra kunder också. Men allvarligt talat var det en klockren varumärkesmatchning – allt stämde. Det hon gör är äkta och ärligt.

Hon gör ju Sveriges VM-låt tillsammans med Per Gessle i sommar – var det en slump?

– Det var en slump. När vi planerade det här från början, tänkte jag att vi skulle ta reda på vilka som skulle vara med i TV4:s ”Så mycket bättre”, men det var ju superhemligt. När det sen kom fram att hon skulle vara med hade vi redan kommit överens med henne. Ibland har man flyt!

Linnea Henriksson för Indiska.

Hur kommer det att märkas att hon samarbetar med er?

– Hon är vår frontfigur, i och med att hon visar upp vår sommarkollektion. Det handlar om allt från skyltar, bilder och filmer i butik till sociala medier. Sen även ett redaktionellt innehåll, i form av att vi lyfter hennes personlighet. Hon har valt ut sina favoriter från kollektionen, skrivit peppande citat och så vidare, och allt det figurerar i marknadssammanhang.

Musikaliskt då?

– Vi spelar hennes musik tillsammans med annan musik i butiken. Butiksmusiken är ju en jätteviktig del för att skapa känslan för varumärket. Indiskas musik ska vara varm musik, lite poppig och peppig. Musik som man blir glad av, lättillgänglig musik. Vi har hjälp av Soundtrack your brand för att välja rätt musik.

Hur tror du e-handeln kommer att använda sig av musik i framtiden?

När internethandeln kom igång var det ju väldigt mycket musik. Sen tröttnade många på det och det sågs mer som ett störande moment, och då slutade man med det. Men jag tror att man ändå måste nå ut utanför sin specifika plattform, och då har ju musiken jättestor betydelse. I sociala kanaler och i traditionell reklam är ju musik en viktig komponent. Sen tror jag inte att e-handeln kommer ta över helt. Snarare att e-handeln växer och den klassiska butiksytan minskar. Men det finns fortfarande ett behov av att möta kunden fysiskt och då är musiken kanske det mest naturliga.