Meny

”Det är bara att tacka och bocka för att upphovsrätten finns”

Tidigare i år mottog musikerna Moa Michaeli och Josefin Söderqvist 2018 respektive 2019 års Ted Gärdestad-stipendium, som delas ut varje år för att uppmuntra och stödja unga svenska låtskrivare och sångare. Vi träffade de två stipendiaterna för att prata inspiration, upphovsrätt och höra vad som väntar dem härnäst.

I den här branschen är det så lätt att tappa sig själv. Detta blev en påminnelse om att fortsätta kämpa.

Hej Josefin Söderqvist och Moa Michaeli, årets Ted Gärdestadstipendiater! Hur känns det?

JOSEFIN: Det är en sådan otrolig ära att få ta emot det här stipendiet! Jag har, precis som de flesta, växt upp med Ted och Kenneth Gärdestads musik. De har ju skapat en helt egen musikalisk värld som verkligen inspirerat mig och många andra låtskrivare.

MOA: Teds låtar har alltid funnits där, och jag har alltid älskat att skriva på svenska, så det känns extra fint att få ta emot ett stipendium som är i Ted och Kenneths anda. Sen har det betytt väldigt mycket för mitt självförtroende att få en push. I den här branschen är det så lätt att tappa sig själv. Detta blev en påminnelse om att fortsätta kämpa.

 

Stipendiet ska hjälpa mottagaren att ”utveckla den egna musikaliska originaliteten”. Hur kommer det här att hjälpa er utvecklas i ert musikskapande?

JOSEFIN: Det kommer att hjälpa på många sätt! Delvis ger stipendiet mig möjligheten att kunna spela in fler musiker och ensembler till min musik vilket känns väldigt kul, men det blir även som ett sorts kvitto på att musiken kan betyda någonting för andra människor.

MOA: Jag har redan börjat ta för mig mer efter att jag fått stipendiet. Jag tror att nu när jag fått bekräftat att det jag håller på med faktiskt är någonting bra så kommer jag ta ut svängarna och utforska mer.

OM STIPENDIET
Ted Gärdestad-stipendiet instiftades av Teds bror Kenneth Gärdestad och musikern och låtskrivaren Janne Schaffer strax efter Ted Gärdestads bortgång 1997. Syftet är att uppmuntra unga svenska låtskrivare. Stipendiet har delats ut sedan 1999 och ges till svenska låtskrivare och musiker under 25 år. SAMI administrerar och delar ut stipendiet. Stipendiaterna får 40 000 kronor var.

Läs mer på ted.sami.se

Vad ska ni göra med stipendiepengarna?

MOA: Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Det är klart att det vore praktiskt om det går till exempelvis studiohyra, men jag har alltid drömt om att få åka till Nashville. Låtskrivare där har ett sånt fint sätt att skriva text på.

Fint på vilket sätt?

MOA: De skriver rakt på sak, ärligt och beskrivande. Det är något jag vill ta efter i mitt låtskrivande på svenska.

 

Josefin, i juryns motivering lyfter de det glädjerika i att du planerar att använda stipendiet till att spela in musiker.

JOSEFIN: Ja, jag ska använda stipendiepengarna till att spela in olika fantastiska musiker och ensembler till min musik. Jag har en dröm om att i framtiden få spela in större ensembler såsom körer eller en stråkorkester till exempel. Det vore hur coolt som helst.

Upphovsrätten innebär verkligen en trygghet i att veta att du som musikskapare och musiker äger dina låtar.

Tanken med Ted Gärdestadstipendiet är att uppmärksamma unga artister och låtskrivare som ännu inte etablerat sig. SAMI arbetar som bekant för att artister och musiker ska få ersättning för sin musik – har ni som är relativt nya i branschen behövt fundera över frågor som upphovsrätt och ersättning än?

 JOSEFIN: Många i min familj jobbar med musik på olika sätt så diskussionen om upphovsrätt och dess avgörande betydelse har jag med mig sedan jag var jätteliten. Jag har själv inte släppt någon musik kommersiellt än och har därför inte någon egen erfarenhet av upphovsrätt i form av till exempel SAMI-ersättning, men upphovsrätten innebär verkligen en trygghet i att veta att du som musikskapare och musiker äger dina låtar.

MOA: Att SAMI kämpar för oss artister och musiker är grymt. Sen klarar jag som nyetablerad låtskrivare och artist inte av att leva på musiken än, tyvärr, men drömmen är ju att kunna göra det i framtiden.

JOSEFIN: Det är bara att tacka och bocka för att upphovsrätten finns – det är ju delvis den som gör att det går att leva på att skapa musik!

 

Hur ser framtiden ut för artisterna Moa och Josefin, vad kan vi vänta oss härnäst?

JOSEFIN: Jag vill skriva musik! Både till andra och till mig själv. Till hösten börjar jag studera musikproduktion på Musikhögskolan i Stockholm så planen är nu att bara fokusera på det och att djupdyka i låtskriveri. Jag ska även ge ut lite egen musik om inte alltför lång tid. Det känns jätteroligt och spännande.

MOA: Just nu fokuserar jag mycket på att skriva till andra artister, men förhoppningsvis kommer jag att släppa någonting under eget namn framöver. Jag är så sjukt taggad på framtiden. Det här känns som en nystart för mig och nu tänker jag köra rätt in i kaklet bara!

Jurymotiveringar:

Josefin Söderqvist – ”Josefin har ett imponerande låtsnickeri med genomarbetade texter, ett sinnligt och eget melodisinne som inte följer de mest upptrampade vägarna. De två låtarna ”Nynäshamn” och ”Du kommer gå långt” är väldigt bra och det är glädjerikt att Josefin vill använda stipendiet till att spela in musiker. Vi är säkra på att Josefin kommer gå lååångt!”

Moa Michaeli – ”Moas texter känns äkta och självupplevda. Låtarna ”Bara vara vänner” och ”Stark som du” har fina melodier, fastnar och ger mersmak. Vi tror att Moa kommer att fortsätta skriva och utveckla nya låtar på svenska om kärlek och om livet med dess upp- och nedgångar. Och vi hoppas att Moa genom stipendiet får styrka och tar sin revansch!”

Juryn har bestått av: Hans Gardemar, Leif Käck, Pernilla Andersson, Mija Folkesson, Magnus Söderblom och Ulrika Wendt.