Meny

Artisten, låtskrivaren och producenten Mikaela Mohlin: “HON är fri att göra allt hon vill”

Mikaela Mohlin debuterade som artist under namnet HON för ett år sedan, och idag släpps hennes första EP med titeln När allt rinner över. Men Mohlin är knappast ny i musikbranschen, utan har varit verksam som låtskrivare och producent under lång tid. I en intervju med SAMI berättar hon nu om den nya musiken, prestationsångest, ett plötsligt uppvaknande och hur artisten HON växte fram. Vi får också höra hur hon ser på artisters och musikers rättigheter och musikbranschens utveckling.

Foto: Noah Agemo
Foto: Noah Agemo

Jag insåg att jag inte ville missa livet, utan göra sådant jag mår bra av. Och när jag slutade tänka att musiken var det viktigaste i världen, så blev det bara roligt.

Under åren som låtskrivare och producent hade Mikaela Mohlin alltid ett artistprojekt med låtar på engelska vid sidan av. Men hon blev aldrig nöjd med musiken hon skrev till sig själv. Prestationsångesten över att låtarna så tydligt kopplades till henne och hennes känslor, blev för stor. Och till slut var det inte roligt att göra musik längre. Det var inte förrän Mikaela satte sig vid pianot och började skriva på svenska – för att bearbeta känslor och helt utan tanke på att någon annan skulle höra musiken – som det lossnade.

– När jag började skriva på svenska och bara för mig själv, då kom det så mycket låtar. Och det var då artisten HON växte fram. Först var tanken att personen bakom HON skulle vara hemlig, för jag kände att jag inte var redo att synas, säger Mikaela Mohlin.

Mikaela skapade HON som en tredje person att skriva musik för, i ett försök att minska pressen på sig själv.

– Jag övertänker gärna saker på ett ohälsosamt sätt. Förut kunde jag lägga timmar på att komma på en bra caption till Instagram. Men HON är fri att göra allt hon vill. Att tänka så ger mig en kreativ frihet. HON har med tiden också blivit alltmer jag.

HONs nya EP När allt rinner över släpps den 11/6.

Hur lyckades du komma över pressen och våga ställa dig själv bakom artisten HON?

– I samband med att jag startade HON så fick min pappas sambo cancer och gick bort inom några månader. Hon ångrade så mycket att hon inte hade levt, och då blev det så konstigt för mig att gå runt med all press på mig själv. Jag insåg att jag inte ville missa livet, utan göra sådant jag mår bra av. Och när jag slutade tänka att musiken var det viktigaste i världen, så blev det bara roligt. Då var det inte längre svårt, jag kände att jag måste kunna stå för något som är så mycket jag och som jag tycker är kul! Genom HON har jag fått ett helt nytt förhållningssätt till musik och livet i stort.

I april förra året släppte HON debutsingeln Rör mig som du, och sedan dess har hon kommit ut med totalt åtta singlar som tillsammans har 14 miljoner lyssningar på Spotify. Idag släpps debut-EP:n När allt rinner över. Precis som de tidigare låtarna är musiken pop på svenska, med stora, blottande känslor.

– Låtarna handlar om olika saker jag har varit med om i livet. Att skriva dem har varit ett sätt för mig att deala med och få utlopp för mina känslor. Låtarna behövde helt enkelt komma ut, och det känns jättefint att de är så nära mig. Temat på EP:n är exakt vad den heter – när allt rinner över, säger Mikaela.

Låtarna på När allt rinner över har Mikaela Mohlin skrivit tillsammans med låtskrivare som bl.a. Myra Granberg, Alex Shield och Natali Noor. Hon har även producerat delar av EP:n.

Hur har det varit att göra en EP under pandemin?

– Det har inte blivit lika mycket hoppande mellan olika människor som det ibland kan bli, utan jag har jobbat med färre människor. Vi har skrivit tillsammans i studion, men ibland har ju arbetet behövt pausas på grund av restriktionerna. Sedan har det varit bra för mig att kunna gå in i min egen bubbla. Jag har haft tid att titta inåt, vilket jag behöver ibland för att få inspiration i låtskrivandet.

Artisten HON hindrar inte Mikaela Mohlin från att fortsätta skriva och producera musik åt andra artister. Tvärtom skriver hon ännu mer åt andra nu.

– Jag har fått ny energi av HON, och får större glädje av att skriva till andra nu. Skriver jag till andra är det mest till EDM-artister, men nu har jag också precis varit på ett låtskrivarcamp för Mello. Det är kul att hoppa mellan olika stilar och skriva annat än vad jag skriver till mig själv, jag tycker att det är kreativt frigörande. Det ena föder liksom det andra, säger hon.

Hur skiljer sig artistyrket från att jobba som låtskrivare eller producent?

– Som artist är det mycket annat än själva musikskapandet som händer. Man jobbar ju med hur allt ska speglas utåt, med bilder, film och konstuttryck. Som producent sitter jag mest i min egen bubbla, och tiden försvinner fort. Och att jobba som låtskrivare åt andra artister tycker jag inte är lika energikrävande som att skriva till mig själv. För då behöver jag inte sitta och gräva i min själ, utan det handlar om att berätta om någon annan. Men det är inte heller lika helande. Jag dealar med mina egna känslor när jag skriver till mig själv, det är som terapi. Krävande men givande.

Foto: Noah Agemo

Hur bra koll tycker du att dina kollegor i branschen har på sina musikrättigheter?

– De som är väldigt aktiva och etablerade tror jag har bättre koll. Och när jag till exempel repar med mitt band märker jag att musikerna har superbra kunskaper om SAMI, det är liksom deras organisation. Men generellt tycker jag inte att man pratar om sina rättigheter så mycket som man borde.

Mikaela fortsätter:

– Det är inte rutin att fylla i SAMI-listor på samma sätt som det är rutin att regga sina låtar på Stim. Jag måste fråga bolaget för att få informationen så att jag kan registrera mina låtar hos SAMI. Det är lite konstigt, för man har ju bara pengar att vinna och inget att förlora på att registrera sig.

Friköpt musik är ju något som diskuterats mycket senaste åren. Vad tänker du om att sälja rättigheterna till sin musik?

 – Jag har själv aldrig sålt mina rättigheter, men har svårt att se att det alltid kan förhandlas rättvist. Om man är med och skapar något så tycker jag att man ska blir creddad oavsett. Och att sedan inte få chans att få mer pengar om en låt man har skrivit går bra, det tycker inte jag är helt schysst. Behåller man sin upphovsrätt så kan det aldrig bli oschysst på det sättet.

Oavvislig ersättningsrätt är ett förslag som bland annat SAMI jobbar för ska gälla i Sverige. Den syftar till att artister och musiker ska få ersättning för sin musik i relation till hur mycket musiken spelas på digitala plattformar såsom Apple Music och Spotify. Ersättningen ska inte gå att förhandlas bort, och ska vara oberoende av andra avtal. Nyligen beslutades det att oavvislig ersättningsrätt inte ingår i EU:s nya upphovsrättsdirektiv, istället har det startats en statlig utredning som ska utreda om det ska appliceras på annat sätt i Sverige.

 Tror du att oavvislig ersättningsrätt skulle vara en bra lösning för att se till att artister och musiker får skäligt betalt?

 – Absolut, jag tror att det är en jättebra lösning, och tycker att det är så bra att SAMI driver frågan. Hela musikbranschen är på många sätt föråldrad, den utgår från att man skapar musik på ett sätt som man inte gör längre. Så allt som gör det lättare för artister och musiker att få rimligt betalt för vad de har skapat, tycker jag är jättebra.