”Vilken musik som spelas är superviktigt”
Riktig musik, riktiga böcker – riktiga känslor. När Adlibris Pocket (före detta Pocket Shop) väljer musik till sina butiker är man måna om både kunderna och personalen.
Adlibris Pocket
Pocket Shop grundades 1989, men ingår sedan 2023 i Adlibris och har bytt namn till Adlibris Pocket. Idag finns det 15 butiker runt om i Sverige, 11 Adlibris Pocket och 4 Adlibris-butiker. De flesta butikerna finns på noga utvalda platser, ofta på tågstationer och flygplatser eller i trafikerade citylägen.
Kopplingen mellan litteratur och musik är stark och uppenbar: vad är bättre än att sträcka ut sig i soffan, läsa en god bok och lyssna på musik? På Adlibris Pocket, som finns på centralt belägna platser över hela Sverige, möts kunderna alltid av musik.
– Musik och böcker är verkligen två saker som går ihop. För vår del har musik varit viktigt sedan starten. Vi hade musik i butikerna redan från början, Pocket Shops grundare Mathias Engdahl var väldigt nog med att butikerna skulle ha en avslappande och trevlig atmosfär och det var där musiken kom in i bilden. Det var inte så vanligt under tidigt nittiotal, särskilt inte i bokhandeln. Vi vill skapa en mer avslappnad känsla, säger Henrik Engström, driftchef på Adlibris Pocket.
Som driftchef är han ansvarig för samtliga butiker och deras verksamhet – inklusive vilken musik som spelas. Det är en uppgift han tar på stort allvar. För musik är viktiga saker, menar han.
– Nej, det är inget man skojar bort. Tvärtom. Vilken musik som spelas i butikerna är superviktigt, av flera skäl. Dels för att vi vill att kunderna ska känna sig avslappnade, bli på gott humör och känna sig hemma. Dels vill vi att våra anställda ska ha en bra arbetsmiljö. Vi ligger ofta på platser med högt tryck och många människor är på språng, och där vill vi fungera som en liten oas.
Vi tror att det är bra om man känner igen musiken när man går i butiken
Genomtänkta musikval i butiken
För att finslipa musikvalet i butikerna, samarbetar man med företaget Soundtrack. Tillsammans med dem har man kommit fram till ett fåtal huvudgenres som fungerar bäst.
– Dels brukar vi ha lite jazz. För att det kan vara trevligt i butiken med lite upptempojazz. Men den får inte vara för hetsig eller för loj. Sen har vi väldigt mycket soul och 60-tal, gärna blandat med mer moderna grejer. Vi tror att det är bra om man känner igen musiken när man går i butiken.
Musik som skapar trivsel för både kunder och personal
När det gäller arbetsmiljön, vill man att de anställda inte ska drabbas av så kallad musikuttröttning. Att stå i en butik åtta timmar om dagen och höra samma playlist spelas kanske tio gånger är, för att uttrycka det milt, lite frustrerande. Vissa kallar det till och med ”julmusiktraumat”.
– Vi försöker göra väldigt långa spellistor. Ur ett kundperspektiv hade vi kunnat gå runt på en spellista på 20 låtar. Det är sällan man är i en butik längre än så. Men musiken är ju en väldigt stor del av säljarnas vardag. Det viktigt att de får det där lilla extra också. Jag har själv jobbat i butik, och jag vet att man kan få en extra boost av den där låten som är superbra.
En sådan boost får man inte av friköpt musik, menar Henrik Engström, och därför är SAMI:s arbete för att ge musiker skäligt betalt och värna upphovsrätten extra viktigt. Han märker att musikvalet engagerar personalen. Det händer relativt ofta att han får önskemål om att lägga till eller ta bort vissa låtar från de centralt styrda spellistorna.
– Alla har ju olika musiksmak. Det är svårt att hitta något som passar alla anställda i alla 15 butiker. Men vi tycker ändå att vi har hittat en mix som funkar bra för de flesta. Och alla är medvetna om att vi har olika smak.
När musiken inte riktigt träffar rätt
Men ibland blir det fel, berättar han. Som när man hade valt 60-talspop som genre och låten ”Je taime” av Serge Gainsbourg – med minst sagt explicit text och tillhörande ljudillustrationer – spelades mitt under ett kundmöte. Eller när de ville spela hela Paul Simons album ”Graceland” och bonuslåten ”The Story of Graceland” spelades.
– Vi hade missat att det är 25 minuter där Paul Simon berättar om hur inspelningen av skivan av skivan gick till. Det funkar inte jättebra i butik. Men då kunde vi plocka bort den med en gång.
Hur låter Adlibris Pocket?
– Svår fråga… men kanske som en omfamning av kultur och nostalgi. En mix av 60-talets sväng, själfull soul, tidlös jazz och lite moderna toner. En tombola som förhoppningsvis får dig att le.
Vilken låt representerar varumärket Adlibris Pocket bäst?
– Det måste ju vara ”Paperback Writer” med Beatles.