Rätt musik på rätt plats ökar försäljningen
Alla har varit på banken. Eller på ett varuhus, en mataffär eller ett kafé. Men hur många har lyssnat på banken, varuhuset, mataffären eller kaféet? Gör det nästa gång – chansen är stor att musiken och ljudet är designat av Lexter, en av Sveriges ledande ljudarkitektbyråer.
Lexter Ljuddesign
- Grundat 2009 av Margareta Andersson
- Ca 10 anställda
- Affärsidén är ”Rätt ljud, på rätt plats, till rätt person”
- Kunder i urval: Åhléns, Mood Stockholm, och Swedbank.
- Webbplats: www.lexter.se
Ordet ”design” används ofta bara för att beskriva hur något ser ut. Men egentligen är det mycket mer. Allt designas ju, ofta omedvetet. När du sätter på Mix Megapol på jobbet har du ljuddesignat ditt kontor. När du sätter upp en Wunderbaum under backspegeln har du doftdesignat din bil.
Allt fler företag inser att det här måste tas mer på allvar. I synnerhet när det gäller musik och ljud. För det handlar inte bara om att ha en trevlig ljudkuliss – det handlar om pengar.
– Vi har gjort många uppdrag i livsmedelsbutiker, där vi till exempel lägger en ”ljuddusch” vid en specifik hylla, med ett ljud eller musik som knyter an till produkten. Där kan man direkt se att försäljningen av den varan ökar betydligt, vi har gjort undersökningar som visar en försäljningsökning med upp till 60 procent, säger Margareta Andersson, VD och grundare på Lexter.
Ja, du läste rätt. Om en pall med läskflaskor får en ”ljuddusch” så att kunderna hör det välbekanta ljudet av en kapsyl som öppnas och ett porlande kluck-kluck-kluck så fort de kommer i närheten, ökar försäljningen markant. Inte undra på att fler och fler företag ser över vilken musik och vilket ljud som hörs i deras lokaler.
Topplista duger inte
Margareta Andersson liknar det vid hur ett företag väljer att presentera sig grafiskt, med logga, typsnitt, färger och bilder. Nästan alla företag har en grafisk manual, som de ser till att följa så fort någon trycksak eller webbannons ska produceras.
– På samma sätt som man har en grafisk manual menar vi att ljud och musik ska vara en del av uttrycket. Man måste ställa sig frågan ”vilka är vi musikaliskt?” och ”vad vill vi att våra kunder ska mötas av för musik?”.
Hon tar ett exempel:
– Ta till exempel Åhléns. De driver väldigt starka värderingar. Ett exempel är ”Skippa Klädmaktsordningen” där man vill inspirera människor att klä sig precis som de vill, fritt från begränsande köns- och maktnormer. Då blir det också väldigt viktigt att vi tar fram musik som symboliserar alla de här värderingsbudskapen. Då duger det inte att köra någon topplista, utan det måste handplockas. Spellistorna måste bli lika mångkulturella som varumärket. Då blir det spännande att gå in på varuhuset.
Lexter är alltså ljudarkitekter. Förutom att välja ut rätt musik och ljud, gör de egna produktioner när det behövs och ser till att musiken och ljudet spelas i utrustning som gör den rättvisa. Men just urvalet av musik tar upp en stor del av deras verksamhet.
Det är speciellt viktigt om det finns personal i miljön, då har vi ett ansvar för att det inte blir för repetitivt
Skyddad musik bättre
– Vi frågar oss alltid vad målet med musiken är. Vilken är dess uppgift? Om kunden vill ha det vi kallar audio-brandad musik, det vill säga att allt som spelas är valt utifrån de känslor, värderingar och kärnvärden som företaget har. Då vill jag påstå att det är näst intill omöjligt att göra det riktigt, riktigt bra om du inte jobbar med rättighetsskyddad musik.
Med rättighetsskyddad musik har man ett mycket större urval, berättar Margareta Andersson. Det gör att du som ljudarkitekt kan hitta exakt det du letar efter.
– Man kan växla tempo, inriktning, välja kvinnliga eller manliga sångare, hitta a capella och så vidare. Med friköpt musik är det väldigt begränsat. Man måste till exempel nästan plocka bort allt som har sång – det är faktiskt på den nivån.
Men ibland är de hänvisade till att använda friköpt musik. Oftast på grund av kundens budget. Prisargumentet är starkt.
– Kör vi friköpt musik tar det tid. Då får vi leta och leta, och vaska och vaska för att få ihop det. Vi lyfter ju fram stora volymer musik, för att få en omväxling. Det är speciellt viktigt om det finns personal i miljön, då har vi ett ansvar för att det inte blir för repetitivt, säger Margareta Andersson.
”Svänger litegrann ändå”
Just arbetsmiljön är en viktig faktor. Förutom den rent ekonomiska aspekten – att bra ljuddesign leder till ökad försäljning – gör rätt musik att personalen trivs bättre och blir mer nöjda.
– Är musiken spännande och levererar så blir det roligare att jobba. Även om man står ensam och kanske inte har någon kund för tillfället, så svänger det lite grann ändå. I stället för att det ligger och plingplongar någon spa-musik som gör att man blir gäspig och lite småtrött. Licensfri musik måste inte nödvändigtvis innebära en tråkig ljudupplevelse när den är utformad på rätt sätt, men skyddad musik skapar större urval och bättre förutsättningar.
Dessutom finns det viktig etisk aspekt på att använda rättighetsskyddad musik, menar Margareta Andersson. Man ska göra rätt för sig, helt enkelt.
– Det är ett hantverk och människor ska ha betalt för det. Vi är jättenoga med att rapportera in all musik. Många av oss på Lexter har förlagda verk. Samtidigt förstår jag att många låtskrivare och artister har svårt att leva på sin musik – det är en hård bransch och det är mycket tur inblandat. Där spelar ju företagen med friköpt musik en viktig roll, det förstår vi.