Där musiken flödar – alla ska med i SAMI:s insamling
Musik fyller vår vardag med stämning och skapar trivsel och högre lönsamhet i de flesta verksamheter i landet. Men bakom varje melodi som förhöjer upplevelsen finns en artist eller musiker som förtjänar ersättning för sitt arbete. På SAMI:s försäljnings- och marknadsavdelning jobbar vi för att nå ut till alla verksamheter som använder musik, och se till att alla är med och betalar för sig.
Det börjar med ett brev
Varje månad kontaktar vi på SAMI tusentals företag som bedriver en verksamhet där det kan tänkas att man spelar musik. Vi köper in företagsuppgifter och adresser utifrån företagens registrerade SNI-kod och verksamhetsbeskrivning, för att skicka brev med information om oss och fråga om de spelar musik. Dessa brevutskick är själva stommen i vår marknadsbearbetning, men vi hittar också många företag genom research, omvärldsbevakning och i nyhetsflöden i olika kanaler.
Alla ska med
Alla som spelar musik i sitt företag svarar inte nödvändigtvis på breven eller tecknar musikavtal i vår webbutik. Därför arbetar vi också med att göra besök ute i verksamheterna för att själva kunna bilda oss en uppfattning och inhämta uppgifter om musikanvändningen. I dagsläget arbetar två personer på SAMI med att resa runt i hela Sverige och utföra vad vi kallar musikkontroller. I större städer är det naturligt fler nya restauranger, butiker, frisersalonger, gym med mera som poppar upp, och därför besöker vi dessa platser mer frekvent. Men vi tar oss även till mindre orter, öar och ända upp i nordligaste Norrland.
Det innebär att alla de som vi missat att informera eller som av olika anledningar motsätter sig att teckna avtal också fångas upp när vi vid ett besök konstaterat att det spelas musik. Våra uppskattade uppgifter från besöket blir både bevismaterial och underlag för en faktura från oss.
Sommarinsats
Vi som arbetar med marknadsbearbetningen gör vårt yttersta för att nå ut till alla berörda företag på ett effektivt sätt och samla in de ersättningar som artister och musiker har rätt till när deras musik används. Men även med ett effektivt system är det bra med ett uppsamlingsheat då och då.
I början av sommaren åkte därför hela avdelningen Försäljning & Marknad, som består av nio personer, till Göteborg för en intensiv punktinsats. Under två dagar besökte vi så många verksamheter vi bara kunde för att hitta nya musikanvändare som ännu inte tecknat musikavtal. Det var varmt och svettigt och gav oss väldigt trötta fötter, men också god utdelning! Vi genomförde sammanlagt över 90 besök, och även om alla naturligtvis inte spelade musik, så blev ändå drygt 60% av företagen vi besökte nya kunder till SAMI. I intäkter motsvarar det 200 000–250 000 kr mer per år.
Vårt engagemang handlar dock om mer än bara avtal och siffror. Det handlar om att värna om musiken och de som skapar den, så att de kan fortsätta göra världen lite härligare att leva i. Med vår marknadsbearbetning ser vi till att ingen glöms bort – och att alla som använder musiken också är med och bidrar till att hålla den vid liv.
– Johanna Westberg, Key Account Manager på SAMI