Musik på jobbet
Låt alla lyssna på musik på jobbet – det skapar en trivsam arbetsmiljö och motiverar din personal. Men när behöver du egentligen ha musikavtal? Vad säger lagen? Och hur gör man? Svaren finns här!
När behöver jag ha musikavtal?
Ett musikavtal behövs när du spelar musik, radio eller har tv i receptionen, fikarummet, gymmet eller andra lokaler där gäster vistas. Detta gäller även om personalen kan lyssna på musik via jobbmobilen, datorn, hörselkåpor eller annan utrustning som arbetsgivaren tillhandahåller. Dessutom behövs ett musikavtal om du spelar musik på after work, personalfester eller andra evenemang för anställda.
Vad säger upphovsrättslagen?
Upphovsrättslagen ger artister och musiker rätt att få betalt när deras musik spelas offentligt. Även arbetsplatser räknas som offentlig miljö när det finns minst 40 anställda, där minst 20 kan lyssna på musik. Därför behöver du betala musikavgift när dina anställda lyssnar på musik på jobbet.
Vårt uppdrag är att samla in musikavgift från alla som spelar musik i sin verksamhet och betala ut pengarna till de som är med på låtarna. Och du – kostnaden för musikavgiften är avdragsgill.
Hur gör jag om jag vill spela musik på jobbet?
Om du vill spela musik på jobbet, tecknar du ett musikavtal med SAMI. Musikavtal ger dig rätt att spela musik på arbetsplatsen och samtidigt säkerställer du att artister och musiker får betalt när deras musik spelas offentligt. I vår webbutik fyller du i vad som gäller för din verksamhet och kan se just ditt pris innan du signerar ditt avtal. Teckna musikavtal här →