Granit vinner Guldnoten 2024
Nu står det klart att SAMI:s prestigefyllda musikpris Guldnoten för 2024 tilldelas inredningskedjan Granit för sin förmåga att integrera musik som en central del av sin varumärkesidentitet. Utmärkelsen tilldelas en verksamhet som under det gångna året använt sig av upphovsskyddad musik på ett kreativt och hållbart sätt för att driva verksamheten framåt.

Granit tilldelas Guldnoten 2024 för sin förmåga att skapa en inspirerande och trivsam atmosfär för sina kunder och medarbetare genom noggrant utvald musik. Även Clarion Hotel i Sundsvall och Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän var nominerade till priset för sin användning av musik för att förbättra kundupplevelsen och skapa en positiv miljö för sina gäster och medarbetare, men i slutänden var det Granit som tog hem Guldnoten 2024.
– Det finns många verksamheter runt om i Sverige som spelar skyddad musik. Granit utmärker sig genom sitt sätt att låta musiken ge liv till verksamheten och kundupplevelsen, och därigenom integrera den i hela sitt varumärke, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.
Motivering:
Musiken följer Granits stilrena och harmoniska profil, vilket lyfter både inredning och butiksmiljö till nya höjder. Genom noggrant utvalda låtar skapar Granit en atmosfär som inte bara kompletterar, utan fulländar kundupplevelsen. Den genomtänkta musikstrategin gör varje besök till en inspirerande och minnesvärd upplevelse, där varje ton och melodi bidrar till att förstärka butikernas unika koncept.
– Vi är otroligt glada och stolta över att vinna det här priset! Musiken är en viktig del av vår butiksupplevelse, och det här är ett kvitto på att vårt arbete med att skapa en inspirerande och trivsam miljö verkligen gör skillnad – både för våra kunder och medarbetare. Det här sporrar oss att fortsätta lägga kraft och engagemang på att utveckla vår musikstrategi och använda musiken på det sätt vi gör idag – som en naturlig och levande del av vår varumärkesupplevelse, säger Elin Nilsson, Communications & Community Manager på Granit.
Om Guldnoten
Guldnoten instiftades 2021 för att hylla företag och organisationer som använder musik i sina verksamheter på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt. För att nomineras till Guldnoten krävs att verksamheten har ett musikavtal med SAMI och att musiken används på ett kreativt sätt. Genom musikavtal med SAMI säkerställs att artister och musiker får ersättning när deras musik används, vilket bidrar till en hållbar musikindustri och ett mer hållbart musiksverige för svenska artister och musiker.
Tidigare vinnare
- 2023: Modekedjan Grandpa – för sitt innovativa sätt att kombinera mode och musik genom livespelningar i butik och specialkurerade spellistor
- 2022: Restaurangkedjan Pinchos – för att på ett lekfullt och genomtänkt sätt integrera musiken i restaurangernas cirkustema, och därmed förstärka upplevelsen för gästerna
- 2021: Steam Hotel i Västerås – för sin kreativa användning av musik för att skapa en minnesvärd upplevelse och en trivsam atmosfär för sina gäster