Meny
    sami.se » Nyhet »
  • De är nominerade till SAMI:s musikpris Guldnoten 2024

Det är fjärde året i rad som SAMI, Sveriges Artisters och Musikers Intresseorganisation, delar ut musikpriset Guldnoten. Fram till den 14 februari kunde allmänheten tipsa om verksamheter som de tycker förtjänar att vinna. Nu står det klart att årets nominerade verksamheter är Clarion Hotel i Sundsvall, butikskedjan Granit och Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. 

– Det har varit inspirerande att läsa nomineringarna och se hur svenska företag strategiskt använder musik för att förbättra kundupplevelser och stärka sina varumärken. Här finns en imponerande hög medvetenhet om hur musiken kan skapa mervärde och differentiering på marknaden.” säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI. 

Clarion Hotel i Sundsvall används musiken för att skapa en identitet och för att bidra till en bättre upplevelse för gästerna. Musiken hjälper till att rama in avdelningarna på hotellet, och olika spellistor används beroende på om gästen slappnar av i spa-avdelningen, njuter av hotellfrukosten eller tar en drink i baren. Genom livespelningar och events bidrar även musiken till ett mer levande hotell.   

– Musiken är en del av vår kultur och den spelar en stor roll även på våra interna sammankomster. Vi tror att kulturen förstärker vårt varumärke och bidrar till våra gästers upplevelse, vi är stolta över att ha en väldigt hög gästnöjdhet. Vi kommer fortsätta använda musiken för att skapa minnesvärda upplevelser för våra gäster och vara en del av Sundsvalls musikscen, säger Anna Borggren, vd på Clarion Hotel Sundsvall. 

För butikskedjan Granit är musiken som spelas en del av varumärket och musiken i butikerna ska bidra till en inspirerande och personlig atmosfär. Musiken anpassas utifrån vilken tid på dygnet det är, med ett lugnare tempo på morgonen och ett högre senare på dagen. Varje låt som spelas hos Granit har valts ut noga för att passa varumärket, och låtarna byts ut regelbundet för att skapa variation – för både kunder och anställda.  

– Vi får ofta positiv feedback på musiken i våra butiker, och vi tror verkligen att rätt musik kan göra stor skillnad – både för kundupplevelsen och för arbetsmiljön, säger Elin Nilsson, Communications & Community Manager på Granit.  

Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns kontor är syftet med musiken att skapa ett lugn och förtroende hos kunderna, och musiken spelas i lagom volym för att inte ta över i lokalen. Låtarna som spelas är en mix mellan instrumentala låtar, soul och avskalade covers för att skapa igenkänning för kunderna. Av totalt tusen låtar på spellistan så byts hundra av låtarna ut varje månad för att spellistan ska kännas aktuell. Det är en musikstrategi som resulterat i att både medarbetare och kunder trivs, och att vissa kunder inte vill gå hem. 

– En vanlig kommentar är: ”Här skulle man jobba!”, och det tar vi som ett riktigt gott tecken på att musik påverkar kundupplevelsen på allra bästa sätt, säger Justus Alholt, Affärsutvecklare på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. 

Vinnaren av Guldnoten 2024 utses av SAMI och offentliggörs i slutet av februari.  

Läs mer om Guldnoten och tidigare vinnare här →