Nu öppnar nomineringen till Guldnoten 2024
Idag öppnar nomineringen till Guldnoten – SAMI:s årliga musikutmärkelse. Priset delas ut till företag som använder sig av musik på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt för att driva sin verksamhet framåt. Fram till den 30 januari kan allmänheten nominera alla slags verksamheter till utmärkelsen.
Med Guldnoten vill SAMI hylla verksamheter som inser värdet i musiken och använder den på ett strategiskt och värdeskapande sätt för att skapa en unik identitet och differentiera sig från konkurrenter. Kravet är att man ska ha musikavtal med SAMI och betala ersättning till de artister och musiker som framför musiken.
– Rätt musik spelar en avgörande roll i att forma atmosfären i en verksamhet. Den kan bidra till att skapa upplevelser som kunder och gäster kommer ihåg och återvänder till. Verksamheter som arbetar aktivt med sin musikstrategi förtjänar att uppmärksammas, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.
I Sverige finns närmare 40 000 verksamheter som spelar musik i offentlig miljö och har musikavtal med SAMI. Dessa företag, allt från frisörsalonger och gym till restauranger och matbutiker, kan alltså nomineras till Guldnoten.
Från och med idag kan allmänheten nominera företag och organisationer som de tycker förtjänar att vinna. Verksamheter kan också nominera sig själva med en motivering om varför just de ska vinna utmärkelsen.
SAMI tar emot nomineringar till Guldnoten 2024 fram till och med den 30 januari. Vinnaren utses av SAMI och priset delas ut i februari. Läs mer och nominera →
Om Guldnoten
Guldnoten instiftades 2021 av SAMI och har sedan dess blivit en årlig hyllning till företag som integrerar musik på ett strategiskt och värdeskapande sätt. För att nomineras till Guldnoten krävs att verksamheten har ett musikavtal med SAMI och att musiken används på ett kreativt sätt. Genom musikavtal med SAMI säkerställs att artister och musiker får ersättning när deras musik används, vilket bidrar till en hållbar musikindustri.
Tidigare vinnare:
- 2023: Modekedjan Grandpa – för sitt innovativa sätt att kombinera mode och musik genom livespelningar i butik och specialkurerade spellistor
- 2022: Restaurangkedjan Pinchos – för att på ett lekfullt och genomtänkt sätt integrera musiken i restaurangernas cirkustema, och därmed förstärka upplevelsen för gästerna
- 2021: Steam Hotel i Västerås – för sin kreativa användning av musik för att skapa en minnesvärd upplevelse och en trivsam atmosfär för sina gäster