Berätta mera: Optimera Bygghandel
I år spenderar ovanligt många människor ovanligt mycket tid i hemmet, och möjligheterna att gå ut och roa sig eller resa är minst sagt begränsade. Så vad gör man istället? Många passar på att göra renoveringar och ombyggnationer, något som bygghandeln märker av. Vi ställde tre snabba frågor till Sofie Lindskog som är marknadskoordinator på Optimera Bygghandel, som är kunder hos SAMI.
- Har ni märkt någon skillnad i försäljningen sen covid-19 utbröt?
Ja, det har vi. Försäljningen till mindre och medelstora byggföretag och till privatpersoner har ökat, både i butik och via e-handeln. - Många verksamheter har fått ställa om under det senaste året, har ni fått göra det och i så fall på vilket sätt?
Vårt varumärke bygger mycket på den personliga kontakten med kunder och enheterna brukar ordna events i butik i samarbete med våra leverantörer t ex minimässor då vi också bjuder på frukost. Allt sådant har givetvis fått stoppas. Under hösten har dock några enheter kommit igång med Corona-säkra events då kunder till exempel fått take away-frukost i påsar.De flesta enheter har även service i form av att kunder som inte vill besöka butiken kan ringa in sin beställning, få sina varor plockade och packade så att det bara är att hämta upp, samt att leveranser ut till kunder har ökat.
- Hur ser den närmaste framtiden ut? Tar ni med er några lärdomar?
Framtiden ser förhoppningsvis bra ut. Varje månad får proffskunder svara på frågan om hur mycket jobb de räknar med under kommande period och där ser det än så länge bra ut.Vad gäller lärdomar så vet jag inte riktigt. Jag tror det är viktigt att vi är flexibla och beredda att ställa om för att hitta lösningar som underlättar för kunderna, utan att ta några smittorisker för vare sig personal eller kunder.
Berätta mera: Om musiken
Optimera spelar bakgrundsmusik i sina butiker, där personalen menar att musiken ger butiken ett välkomnande intryck för kunderna, är uppiggande och bidrar till en bra stämning, både bland personal och kunder. För att få veta mer om vad musiken betyder för verksamheten ställde vi också tre snabba frågor till de som arbetar i Optimeras butiker på Ljusterö, i Höganäs och Ljungby:
- Tycker ni musik är viktig för arbetsmiljön?
– Ja, det tycker jag. Det bidrar till en bättre stämning, ger en avslappnande effekt och ger generellt en glad och upplyftande stämning.
– Absolut, det ger en trevlig arbetsmiljö och jag har läst att rätt musik får kunden att stanna längre i butik och chansen ökar för att kunden handlar mer.
– Absolut! - Vad tycker ni som jobbar här om musiken?
– Vi tycker att det är trevligt.
– Personalen tycker det är trevligt och ibland blir det ett trevligt samtalsämne med kunden när det kommer en gammal goding.
– Bra! - Påverkar valet av musik också försäljningen?
– Kanske i liten skala. Människor som är på bra humör tenderar att köpa mer. Vilken sorts musik spelar nog också roll tror jag.
– Absolut!
– Det är ju mycket trevligare med musik i bakgrunden, ökar absolut köplusten.