Artister och musiker kräver lagändring

2015-09-02 08:07:33

2015-09-02
SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, uppmanar regeringen att i svensk och europeisk lagstiftning införa en för artister och musiker oavvislig rätt till skälig ersättning för sin musik.

90 procent av musikförsäljningen i Sverige består idag av strömmad musik, vilken har få likheter med fysisk försäljning av musik. Många gamla avtal mellan artister/musiker och skivbolag är därmed inte anpassade till dagens musiklyssnande.

Frågan har lyfts i en debattartikel i Svenska Dagbladet där Musikerförbundet uppmärksammar att en svensk domstol nu för första gången prövar avtal om skivbolagens rätt att lägga ut musikers och artisters musik på strömmade musiktjänster. Artikeln är en följd av att Musikerförbundet som ombud för flera medlemmar har stämt skivbolagen Warner och MNW för att de olovligen lagt ut musik på streamingtjänster som Spotify.

- Artister och musiker ska inte behöva ”stämma sig till rättvisa”. De behöver en lagstiftad oavvislig rätt till ersättning när deras musik nyttjas av andra. Ersättningen bör samlas in av starka kollektiva organisationer, som kan stå upp för musikers och artisters rättigheter säger Stefan Lagrell, vd på SAMI.

Ta del av debattartikeln här ››

Mer information:

Stefan Lagrell, vd på SAMI

Tel: 08-453 34 70, stefan.lagrell@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från över 42 000 musikanvändare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har över 33 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.

Hjälp oss hitta våra saknade vänner!

Nu listar vi de låtar som spelats 2015, där hela eller delar av SAMI-listan saknas. Vi har pengar som väntar på de som är med på dessa inspelningar. Men utan SAMI-listan vet vi inte vilka de är. Har du medverkat på någon av låtarna? Vet du någon som saknas?

Saknade SAMI-listor ››