Dom i hovrätten mot avskedade vd:n

2015-01-29 11:28:44

2015-01-29
Svea hovrätt meddelade på torsdagen den 29 januari dom mot SAMI:s tidigare vd Hans Lindström som avskedades 2006. Hovrätten har nu, precis som tingsrätten, funnit honom skyldig till grov trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll. Domen blev ett års fängelse och ett skadestånd på drygt 17 miljoner kronor.

Hans Lindström dömdes för ett år sedan i Stockholms tingsrätt för grov trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll. Efter hans överklagande har hovrätten nu alltså dömt honom till ett års fängelse och ett skadestånd på drygt 17 miljoner kronor.

- Det känns mycket bra att hovrätten bedömer att det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att Hans Lindström har utsatt SAMI för dessa grova brott. Domstolen har även beslutat att ge SAMI rätt till ett skadestånd på drygt 17 miljoner kr, vilket ska kompensera för den skada han orsakat artister och musiker. Det blir sedan Kronofogdens uppgift att driva in skadeståndet, säger Jan Granvik, SAMI:s styrelseordförande.

Bakgrund

Hans Lindström var vd för SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, från 1996 till 2006, då han avskedades av SAMI:s styrelse. Han polisanmäldes i början av 2007 och åtalades i februari 2013 för grov trolöshet mot huvudman. I februari 2014 fälldes Hans Lindström i Stockholms tingsrätt för grov trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll, och dömdes till fängelse i ett år och sex månader samt ett skadestånd på drygt 24,5 miljoner kronor.

Jan Granvik, styrelseordförande i SAMI

jan.granvik@musikerforbundet.se

070-736 52 61

Elisabet Widlund, kommunikationschef SAMI

elisabet.widlund@sami.se

0730-44 94 09

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från över 42 000 licenstagare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har 33 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.

www.sami.se

Hjälp oss hitta våra saknade vänner!

Nu listar vi de låtar som spelats 2015, där hela eller delar av SAMI-listan saknas. Vi har pengar som väntar på de som är med på dessa inspelningar. Men utan SAMI-listan vet vi inte vilka de är. Har du medverkat på någon av låtarna? Vet du någon som saknas?

Saknade SAMI-listor ››