Meny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinnaren utses 28/2 - de nominerade är:

Clarion Hotel i Sundsvall

På Clarion Hotel i Sundsvall används musiken för att skapa en identitet och för att bidra till en bättre upplevelse för gästerna. Musiken hjälper till att rama in avdelningarna på hotellet, och olika spellistor används beroende på om gästen slappnar av i spa-avdelningen, njuter av hotellfrukosten eller tar en drink i baren. Genom livespelningar och events bidrar även musiken till ett mer levande hotell.

Butikskedjan Granit

För butikskedjan Granit är musiken som spelas en del av varumärket och musiken i butikerna ska bidra till en inspirerande och personlig atmosfär. Musiken anpassas utifrån vilken tid på dygnet det är, med ett lugnare tempo på morgonen och ett högre senare på dagen. Varje låt som spelas hos Granit har valts ut noga för att passa varumärket, och låtarna byts ut regelbundet för att skapa variation – för både kunder och anställda.  

Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns kontor

På Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns kontor är syftet med musiken att skapa ett lugn och förtroende hos kunderna, och musiken spelas i lagom volym för att inte ta över i lokalen. Låtarna som spelas är en mix mellan instrumentala låtar, soul och avskalade covers för att skapa igenkänning för kunderna. Av totalt tusen låtar på spellistan så byts hundra av låtarna ut varje månad för att spellistan ska kännas aktuell. Det är en musikstrategi som resulterat i att både medarbetare och kunder trivs, och att vissa kunder inte vill gå hem.

Om Guldnoten

Priset

Utmärkelsen Guldnoten delas ut varje år och hyllar de verksamheter som använder musik på ett nytänkande och engagerande sätt. Musik som spelas i offentlig miljö kan bidra till att stärka verksamhetens varumärke, förhöja kundupplevelsen och skapa trivsel för personalen. Genom att ha ett musikavtal med SAMI och därmed spela musik av hög kvalitet bidrar de till ett mer hållbart musiksverige och stöttar svenska artister och musiker.

Så funkar det

Allmänheten kan nominera verksamheter som spelar musik i offentlig miljö och som de anser förtjänar att vinna Guldnoten. Därefter utser SAMI först tre nominerade, och därefter en vinnare. Vinnaren ska ha ett musikavtal med SAMI samt en noga genomtänkt musikstrategi som tillför något extra till verksamhetens kunder och personal. Vinnaren koras av SAMI i slutet av februari.

Kriterier

  • Verksamheten ska ha ett signerat musikavtal med SAMI
  • Verksamheten ska ha en genomtänkt musikstrategi för musik som spelas i offentlig miljö
  • Musiken ska bidra till att förhöja kundupplevelsen och skapa trivsel för personalen

Tidigare vinnare

2023: Grandpa
2022: Pinchos
2021: The Steam Hotel, Västerås
2020: Reimersholme Hotel, Stockholm
2019: Kafé de luxe, Växjö
2018: Villa Strömpis, Örebro
2017: Biff Grill & Bar, Eskilstuna
2016: Verket nattklubb på Nöjesfabriken, Karlstad
2015: Verket nattklubb på Nöjesfabriken, Karlstad
2014: Kafé de Luxe, Växjö
2013: Heaven Up Here på Restaurang Landet, Hägersten

Helena, butikschef på Grandpas butik i Stockholm, tar emot priset för Guldnoten 2023 av Marcus Mihaylov, Key Account Manager på SAMI

Intervju med Grandpa, förra årets vinnare:
”Med SAMI får vi det största musikaliska smörgåsbordet” →

 

Kontakt

E-post: info@sami.se